Zaměstnanecké benefity a pracovní prostředí jdou nyní ruku v ruce
Moderní výhody pro zaměstnance jsou spojeny s kancelářemi a pracovním prostředím víc než si řada firem dokáže připustit. Podívejte se, jak se bude vyvíjet budoucnost zaměstnaneckých benefitů a jaké z nich skutečně umí přesvědčit nové talenty.
Výhody a firemní kultura
V kolonce „Co ti můžeme nabídnout?“ pracovních inzerátů zpravidla nechybí příspěvek na vzdělání, přátelský kolektiv nebo firemní mobil. Naneštěstí některé výhody se v dnešní době staly standardem a zaměstnanci je očekávají automaticky. Jinými slovy již nejsou dostatečně atraktivní. O to důležitější je zaměřit se na příklady zaměstnaneckých výhod, které souvisejí spíše s kulturou vaší firmy než s nabídkou konkrétních bonusů.
Důvěřujete zaměstnancům a chcete jim umožnit pracovat flexibilně? Mají v kanceláři prostor, aby se skutečně mohli uvolnit a věnovat čas budování vzájemných kontaktů? To vše jsou v kontextu dnešního pracovního trhu výrazně důležitější otázky než zdali pořídit
do kanceláře šipky a kulečník.
Podle průzkumu společnosti Gartner
59 % pracovníků uvedlo, že by uvažovali o nové pozici nebo práci pouze v případě, kdy by jim zaměstnavatel umožnil pracovat hybridně, tedy částečně z kanceláře a částečně z domova. Navíc 43 % respondentů uvedlo, že flexibilita práce a vhodné pracovní podmínky jim pomáhají dosahovat vyšší produktivity.
Celková firemní kultura se musí propisovat do pracovního režimu a podoby kanceláří. Měla by být pozitivní a stimulovat vazby a pohodu zaměstnanců. Toho lze docílit například:
- moderním a vzdušným designem, ve kterém nechybí kvalitní kancelářské osvětlení
- přítomností relax místností a prakticky zařízených kuchyněk, kde je prostor pro neformální setkávání
- dostatkem rostlin, umění a hravých detailů, která kanceláře oživí
Uchazeče o práci neváhejte seznámit s prostředím kanceláří během pohovoru. Stejně tak je vhodné umístit fotografie prostor a popis již do pracovního inzerátu. Pouhá zmínka o „moderních kancelářích“ v dnešní době k přilákání talentů již nestačí. Kanceláře jsou pomocníkem při náboru a ty po všech stránkách promyšlené vám pomohou získat nejlepší zaměstnance.
Nový trend
v oblasti benefitů
V rámci benefitů pozorujeme změnu myšlení v oblasti zdraví a wellness. Některé návyky, které byly dříve považovány za nekonvenční, se dostávají rychle do popředí. Za všechny můžeme považovat rostlinnou stravu, meditaci a jógu, důraz na udržitelnost nebo například skupinové terapie. Zaměstnanecké benefity se vyvíjejí v souladu s touto změnou.
S pestrou nabídkou vzroste zájem
Ve firmách se tak začínají objevovat příspěvky na duševní zdraví, příspěvky na plodnost či kreativní volno. Dle zakladatele firmy Legacy, Khaleda Kteilyho, bude tento trend akcelerovat. Ve skutečnosti se očekává,
že celosvětový trh firemního wellness vzroste během čtyř let o 200 %. A čím více firem uvidí, že si díky nabídce flexibilních benefitů a moderních kancelářských prostor udrží talenty, tím více je budou nabízet.
Nejžádanější zaměstnanecké benefity 2022
Podíváme-li se na nejžádanější zaměstnanecké benefity dle dat společnosti LMC, provozovatele největších pracovních portálů v České republice, objevíme následující sestavu:
- Příspěvky na stravování a důchodové pojištění
- Pružná pracovní doba a flexibilita obecně
- Volno navíc
- Služební auto i pro soukromé účely
Data LMC zároveň potvrzují, že roste i zájem o benefity, které podporují fyzické a psychické zdraví. V souvislosti s tím je nutné zmínit náš článek o dopadu pracovního prostředí na lidskou psychiku. V něm zjistíte, jak kancelářemi nejen podpořit psychickou pohodu, ale také zvýšit motivaci a produktivitu zaměstnanců.
Velmi zajímavým fenoménem v oblasti zdraví jsou také sick days. Tento benefit umožňuje vzít si v průběhu roku několik dní volna navíc bez nutnosti dokládat konkrétní důkaz o zdravotní indispozici. Dle průzkumu agentury Ipsos, který si nechala v roce 2022 zpracovat společnost Sodexo Benefity, zájem o sick days výrazně vzrostl. Sick days v České republice může čerpat 22 % zaměstnanců.
Co bychom
nyní měli dělat?
Tradiční přístup k benefitům a odměňování se zaměřuje na finanční pohodu. To však nestačí. Pokud jste tak ještě jako společnost neučinili, je nejvyšší čas zaměřit se
na fyzickou pohodu a duševní zdraví, kterému se
od začátku pandemie věnuje velká pozornost.
Workplace poradenství
Prvním krokem k přizpůsobení se novým způsobům práce je upřímný pohled na program benefitů a kanceláře jako takové. Neváhejte využít našeho poradenství v oblasti pracovního prostředí a objevte budoucnost kanceláří, které pro vás realizujeme od A do Z.
Uplynulé dva roky nás přiměly vidět jiné, ale efektivní způsoby práce. Je tedy pouze na vás, zdali se jako firma vrátíte ke starým zvykům, nebo se rozhodnete pokračovat v inovacích i v oblasti benefitů a pracovního prostředí.
Rádi vám na této cestě pomůžeme.
Publikováno: 18. 5. 2022