Pohodlí v práci. 5 tipů, jak snadno optimalizovat jakoukoliv kancelář

Pokud je prostor, kde pracujete, rozvržen špatně, je téměř jistotou, že budete unavení a také méně produktivnější. Naštěstí existuje
několik tipů, se kterými dokážete jakoukoliv kancelář snadno optimalizovat. Při plánování rekonstrukce kanceláře či stěhování do nových prostor byste vždy měli myslet na to, jak plně využít potenciálu pro vytvoření zdravého a příjemného pracovního prostředí. To by mělo nabídnout místo jak pro soustředěnou práci a efektivní schůzky, tak pro odpočinek a small talk mezi zaměstnanci. Zároveň je třeba myslet na reprezentativní vzhled a bezpečnost. Výsledkem mohou být kancelářské prostory, do kterých se budete skutečně těšit. Přinášíme
5 tipů, jak snadno upravit kancelář.

1. Přirozené světlo prozáří kancelář i náladu zaměstnanců

Meetingový prostor v prosklené místnosti navozuje skvělou atmosféru při práci ve společnosti Passerinvest.

Světelné podmínky

Nedostatek světla patří k velmi častým problémům. Každý zaměstnanec by přitom měl mít přístup ke zdroji přirozeného světla. Tam, kam sluneční paprsky nedosáhnou, pořiďte plnospektrální osvětlení, které dokáže svit slunce simulovat. Nedostatek světla totiž zhoršuje soustředění, způsobuje únavu a může způsobovat
i psychické problémy. Světelné podmínky byste měli upravit tak, aby byly vyvážené – příliš světla způsobuje bolest očí a hlavy. Špatné osvětlení na pracovišti je ostatně jednou z příčin syndromu nezdravých budov (Sick Building Syndrome).

Pokud jde o přímý sluneční svit, klíčovou roli hraje stínící technika od rolet přes žaluzie až po okenní fólie. Zajímavým řešením jsou rolety, které fungují v režimu „den a noc“, a s kterými dokážete míru procházejícího světla velmi snadno regulovat. Ovládání může být dálkové
a baterie v motoru rolet vydrží i několik měsíců. 

Open space kancelář s akustickými paravány a ergonomickým interiérem

Správné osvětlení

Jaké osvětlení zvolit přímo nad pracovišti? Pokud ještě máte staré stropnice, které problikávají a jejich zapnutí trvá věčnost, uvažujte o co nejdřívější výměně za LED zářivky, které šetří energii, zdraví i životní prostředí. Myslete také na přisvícení v podobě stolní lampy. Stíny a místa s menší světelností odstraňte dalšími zdroji světla. U umělého osvětlení obecně pamatujte na to, že by měla být
s difuzním (rozptýleným) vyzařováním.

Pohled na relax zónu ve společnosti CAPEXUS. Pohodlné pohovky ve světlých barvách s tyrkysovými křesílky a bílými stolečky.

TIP: Nejvhodnější pro každodenní pracovní prostředí je světlo
s chromatičností od 4000 do 4500 K a indexem podání barev vyšším než 80. Správné intenzity osvětlení dosáhnete, pokud budete vybírat světlo odrážející se od stěn a dalších předmětů. Hygienické požadavky na osvětlení pracoviště upravuje paragraf § 45 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., které stanovuje podmínky ochrany zdraví při práci.

2. Lidé potřebují místo k relaxaci, občerstvení a setkávání s ostatními

Polstrované sedací lavice poskytují skvělý výhled

Relaxační zóna

Každá kancelář by měla mít koutek bez počítačů, pracovních stolů a čehokoliv jiného, co by připomínalo pracovní zátěž. Zjistěte, co lidé od malé oázy klidu očekávají: jen tak se dozvíte, zda bude vašim zaměstnancům vyhovovat relaxační místnost s gauči
a stolky nebo třeba herní prostor. Především ve větších firmách se může velmi rychle začít vytrácet kontakt mezi zaměstnanci, zvláště, pokud jsou rozeseti po několika patrech. Příležitost k oddychu je tak důležitá i z pohledu efektivní komunikace a budování firemní kultury.

Skvělým řešením je vytvoření komunitního prostoru, jehož srdcem je dobře vybavená kuchyňka. Lidé rádi konverzují u šálku kvalitní kávy a kuchyňka s profesionálním kávovarem se může rychle stát jedním z nejoblíbenějších benefitů. Kuchyňka může volně přecházet do chill-out zóny, ve které zaměstnanci najdou pohodlné sezení i klid, a to klidně mimo pracovní dobu. 

3. Nezapomínejte na dělení prostor

V rámci coworkingu vznikl i micro office pro vyřizování telefonátů - coworking 9. patro, meeting booth

Moderní řešení

Ne vždy je nutné se na schůzky zavírat do zasedacích místností. Zajímavým trendem jsou otevřené boxy pro
2 až 4 lidi připomínající vlakové kupé. Ty lze do kanceláře zakomponovat i bez větších stavebních úprav. Pracovní místa mohou oddělovat od chodby prosklené příčky, které propouští světlo. Na příčky je navíc možné umístit polepy, které budou korespondovat s korporátní identitou a zlepšovat navigaci.

Dobrým řešením jsou také posuvné závěsy a zástěny, kterými rozdělíte prostor pouze v případě potřeby, podobně jako například Inventi. Zmíněnými tipy vytvoříte nejen funkční prostory, ale také výrazně lepší vizuální dojem

4. Akustika i jako dekorace

Co-working prostor s komfortními křesílky a přírodní bariérou v kancelářích ČAP

Využití rostlin

Do krásné kanceláře se lidé vracejí raději. Neznamená to však, že by pracovní prostory měly mít za každou cenu nějaké ozdoby na zdech. Minimalistickým přístupem 
k dekorování kanceláře rozhodně nic nezkazíte. Skvěle se pro zkrášlení hodí především rostliny, které poskytují kyslík a v některých případech zlepšují i akustickou pohodu. 

Open space meeting prostor s akustickými panely ve tvaru vln v kancelářích Colonnade

Snížení hluku

Když už je řeč o akustických vlastnostech a vizuálnímu dojmu, nelze nezmínit akustické stěnové panely. Tyto panely pomáhají eliminovat nežádoucí rezonance
a zkracovat dobu dozvuku
. Zároveň mohou vypadat velmi atraktivně, vybírat můžete jak jejich tvar, tak barevné kombinace. Stylově vypadají také volně zavěšené akustické prvky.

TIP: Nenáročnou květinu do kanceláře představuje dracéna skupiny deremensis s pruhovanými listy. Klasikou je také fíkus nebo datlovník, který pomáhá pohlcovat pokojové emise. Přečtěte si i další tipy, jak rostliny zakomponovat do interiéru. 

5. Naslouchejte ostatním a dejte jim volnou ruku

Lobby prostor se soft seating křesly v IPP5

Shrnuto a podtrženo

Prostory by měly i se zvyšujícím se počtem lidí ve firmě zůstat dostatečně vzdušné, funkční a pohodlné. Třešničkou na dortu je začlenění míst, kde je možné si od práce na chvilku vydechnout. Komunikace, kvalitní zadání a bezchybně provedená realizace je nutná, jestliže má každé pracovní místo odrážet potřeby jednotlivých zaměstnanců. Optimalizace kanceláře by neměla být unáhlenou akcí, ale promyšleným procesem. Neváhejte se tak obrátit na odborníky, kteří mají bohaté zkušenosti
a zkonzultují s vámi vhodné úpravy.

Publikováno: 14. 5. 2020

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.