Provoněný interiér aneb jak zvýšit produktivitu a komfort na pracovišti

Nepodceňujte sílu lidského vnímání. HR, Marketing a návrháři se mnohdy zaměřují primárně na zrak a sluch. Velice důležitým a často opomíjeným smyslem je čich. Prostor je třeba vnímat všemi smysly. Architekt Martin Židek ze společnosti CAPEXUS se snaží navrhovat prostory tak, aby stimulovaly všechny lidské smysly.

Architektura je schopna lidem poskytnout spoustu zajímavých vjemů a celou škálu emocí, atmosfér. Vrzající podlaha, chladná dveřní klika z masivního kovu s prořezávaným vroubkováním, vůně dřevěného obkladu, lámající se světlo na zrcadlových plochách, tekoucí voda, tikající hodiny… Aby prostor získal kýženou atmosféru, architekt musí s těmito elementy neustá vědomě pracovat. Stejně jako když scénárista sestavuje děj.
Martin Židek, CAPEXUS

Pro dosažení nejlepších výsledků by architekti měli brát v potaz všechny lidské smysly.

Odpočinková zóna v s komfortním sezením a mechovou stěnou v kancelářích Elektrotrans

Čich ovlivňuje emoce i rozhodování

Čich je mnohem složitější než ostatní smysly a je to jeden z našich nejaktivnějších smyslů. Je úzce spjatý s pamětí a dokáže tak oživit vzpomínky, na které jsme již dávno zapomněli. Mimo jiné ovlivňuje naše emoce, které mají značný vliv na rozhodování zákazníků nebo zaměstnanců, a to i na podvědomé úrovni.

Flexibilní kancelářské prostředí v modrém provedení ve společnosti T-Mobile

Jak navodit atmosféru?

Podle charakteru vůně lze docílit požadovaného efektu sjednocení interiéru s vůní. Například správným výběrem vůně lze u zaměstnanců docílit zvýšení produktivity (citrus a jasmín), posílení kreativity (skořice a peppermint), nebo snížení stresu (levandule a rozmarýn).

Díky vůním méně chybujeme

Faktem, že vůně mohou mít pozitivní vliv na lidi i na pracovní prostředí se zabývalo mnoho studií. Výzkum společnosti Takasago Corporation v Japonsku zaměřený na vliv vůně na chybovost zaměstnanců ukázal, že 33 % lidí udělalo méně chyb, když se nacházeli v provoněném prostoruZdroj: Meikai University, School of Dentistry, Saitama, Japan. Authors: Toshiko Atsumi and Keiichi Tonosaki. Originally published in Psychiatry Research, Vol. 150, No. 1, Feb. 6, 2007, pp. 89–96.

Neopomíjejme technologie provonění

Difuze vonných esencí je nejmodernější princip distribuce vůně do interiéru. Pomocí kompresoru je vonný olej rozptýlen do prostoru v mikro částečkách. Takto rozptýlené aroma voní déle a lépe se rozšíří do celé místnosti.

Důraz na zdravotní nezávadnost

Společnost Kalvei provádí provonění a hygienický servis téměř všech typů interiérů. Dodávají vonné esence, při jejichž výrobě se používají nejmodernější technologie a dodržují se nejpřísnější normy. Všechny vůně jsou hypoalergenní a mají certifikát IFRA.

Chcete se dozvědět více o smyslovém vnímání člověka, jeho paměti nebo o vůních ve vztahu k businessu?

Podívejte se na záznam z webináře s názvem Profesionální provonění interiérů a nahlédněte do světa pracovních prostor ve kterých vůně hraje hlavní roli na lidské vnímání. Webinář jsme uspořádali se společností Kalvei, která se provoněním interiérů přímo zabývá. 

Zajímáte se o kvalitní řešení interiéru? Neváhejte nás kontaktovat. Naši architekti se specializují na interiérový design se zaměřením na kancelářské prostředí, životní prostor, jeho atmosféru a architektonický design. 


Autori fotografií: Petr Andrlík, Unsplash

Publikováno: 10. 9. 2021 

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.