7 tipů, jak zvýšit udržitelnost kanceláře v roce 2022

S rokem 2022 přichází příležitost pro nové výzvy i v rámci pracovního prostředí. Ty se nemusí týkat pouze produktivity, ale také zodpovědného přístupu k životnímu prostředí. Vyzkoušejte si dát za cíl stát se udržitelnější kanceláří a podílejte se na edukaci svých kolegů nebo zaměstnanců, protože i malá změna se počítá.

Zelený předpoklad

Před samotnými tipy je vhodné zmínit, že do zvyšování udržitelnosti v kanceláři se může zapojit jak jednotlivec, tak celý kolektiv. Pravdou však zůstává, že čím více lidí se vám podaří strhnout na svou stranu, tím lépe. Stejně tak je vhodné udržitelnost začlenit do firemní kultury.

Lounge se dřevěným kancelářským nábytkem společnosti Ness

1. Ekologické vybavení

Při zařizování kanceláře a výběru vybavení včetně nábytku myslete zeleně. Při výběru se zajímejte o certifikace, preferujte například dřevo na kancelářský nábytek
s certifikací FSC. Takové dřevo pochází vždy z šetrně obhospodařovaného lesa

TIP: Udržitelnosti a cirkulární ekonomice se věnuje samostatná kapitola v naší obsáhlé publikaci Pracovní prostředí 2022, kterou si můžete prohlédnout online zcela zdarma.

Třebaže dříve bylo poměrně složité najít vhodné interiérové vybavení a nábytek ohleduplný k životnímu prostředí, dnes již celá řada výrobců na přírodu myslí. Setkat se v kancelářích můžeme nejen s deskami z aglomerovaných materiálů, které mají nulový obsah zdraví škodlivého formaldehydu, ale také s látkami z recyklovaných plastových odpadů z moře na sedacím nábytku.
Immo Bellman, Head of Interior Furnishing
Designová zasedací místnost společnosti Phillip Morris

2. Ušetřete
na energiích díky technologiím

Počítače a veškerá elektronika je pro práci v kanceláři nezbytná. Až příště půjdete na oběd, tak vypněte monitor nebo nastavte režim spánku při delší nečinnosti. Spořič obrazovky neušetří téměř žádnou energii. Určitě nenechávejte počítač zapnutý přes noc.

Celkovou spotřebu energie ovlivňuje také svícení, klimatizace a vytápění. Zde největší úsporu představuje systém chytré kanceláře, který si dokážete nastavit jak dle preferencí, tak s ohledem na ekologické i ekonomický provoz. S udržitelností provozu kanceláře i celé budovy
a implementací moderních technologií vám rádi poradíme.

Příprava dokumentu bez použití papíru (paperless)

3. Paperless
v roce 2022

Opravdu potřebujete na každou poradu kopie dokumentů pro všechny účastníky? Statistiky ukazují, že až 45 % papírů vytištěných v kanceláři končí ještě ten samý den v odpadkovém koši. Rok 2022 by měl být rokem, kdy se stane vaše kancelář paperless. Při zařizování nových prostor je vhodné tento fakt zohlednit.

Opakovaně použitelné hrnečky na kávu s sebou

4. Káva bez kelímku

Pokud máte v budově kavárnu, kde dávají kávu s sebou, tak se snažte zaměstnance motivovat k nošení vlastních hrnků nebo opakovaně použitelných kelímků. Nechat si natočit nápoj do jednorázového kelímku je snazší, ale z ekologického hlediska vyprodukuje jediná osoba velké množství odpadu.

Firemní bezobalová kuchyňka Danube House

5. Bezobalová kuchyňka

Pokud jde o zásobování společné kuchyňky, poslouží v rámci udržitelnosti velmi dobře bezobalové obchody.
V nich máte možnost zakoupit například cukr, kávu, prostředek na nádobí nebo všelijaké dobroty. Příležitost pořídit množství, které bude odpovídat reálné spotřebě kanceláře, navíc eliminuje plýtvání.

Designová vodovodní baterie ve firemní kuchyňce

6. A když už jsme
u kuchyňky

V rámci realizace kancelářské kuchyňky vám vždy rádi doporučíme vhodná řešení. Tím nejmenším jsou úsporné vodovodní baterie nebo perlátory na kohoutky, které dlouhodobě šetří velké množství vody. Většina řešení lze doinstalovat také dodatečně.

Pracovní oběd ve vlastní krabičce

7. Obědy do krabičky

Chodíte si pro oběd do nedaleké restaurace a zpět si nosíte papírový/plastový obal? Vezměte s sebou jednou krabičku z domova. Většina moderních restaurací nebude mít problém vám jídlo naservírovat do vlastní krabičky. Balení do menu boxů vyprodukuje velké množství odpadů, které jsou po jednom použití prakticky bezcenné.

Všeho s mírou

Přestože to myslíte dobře, tak se snažte o zachování dobrých vztahů na pracovišti. Ekologický přístup nelze vynucovat. Každá sebemenší změna je pozitivní a mnohem lépe funguje pozitivní motivace. Jak tedy nadchnout zaměstnance a celý kolektiv?

Cyklistka jedoucí do práce

Na kole/pěšky do práce

Uspořádejte měsíční nebo týdenní výzvu
a vzájemně sdílejte své cesty do práce
na kole nebo pěšky. Můžete výzvu spojit se závodem o nejvíce najetých kilometrů na kole za daný měsíc.

Doma připravovaný oběd sdílený s kolegy v práci

Sdílený oběd

Vyhraďte si jeden den v týdnu, kdy každý zaměstnanec donese oblíbené jídlo i pro ostatní. Poté vzájemně ochutnávejte
a sdílejte s ostatními své výtvory. Vařit navíc můžete z BIO surovin.

Moderně vybavená firemní kuchyňka společnosti Takeda

Nové vybavení do kuchyňky

Některé zaměstnance může motivovat k nošení vlastního jídla hezčí kuchyňka nebo nové vybavení. Výkonná mikrovlnka, designový kávovar nebo varná konvice upoutají pozornost. 

Pokud to s udržitelností v roce 2022 myslíte vážně, neváhejte se nám ozvat. Během 10 let jsme proměnili pracovní prostředí pro více než 400 firem. Ta vaše může být další.


Autor fotografií: Lukáš Hausenblas, Petr Andrlík, Peter Fabo, European Centre for Career Education, Unsplash, Pixaba

Publikováno: 1. 3. 2022 

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.