Kanceláře jako pomocník při náboru nových zaměstnanců

První dojem je při kontaktu vždy velmi důležitý, ať už přicházíme na schůzku s potenciálním partnerem, nebo zaměstnavatelem. Pro firmy, které hledají nové talenty a profesionály, je klíčové přistupovat k náboru nejen z hlediska hodnocení kandidáta, ale také jako k šanci prezentovat to nejlepší o společnosti. Ideální první dojem však netvoří pouze široký úsměv recruitera. Kancelář hraje velmi důležitou roli v tom, jak si vaši firmu kandidát bude pamatovat a pro jaké místo se nakonec rozhodne. Na důležitost vzhledu a vybavení kanceláří jsme se podívali detailně a vyzpovídali několik HR odborníků.

Fakt podpořený daty

Podstatná role kanceláří v recruitingu není žádná pohádka. V průzkumech britské designérské společnosti K2 Space se opakovaně ukázalo, že vzhled a vybavení kanceláří často představuje prioritu při výběru zaměstnání, zejména pro mileniály. Z výzkumu mimo jiné vyplývá, že:

  • Polovina respondentů považuje místnost, ve které probíhal pohovor, za stěžejní faktor při rozhodování o budoucím zaměstnavateli.
  • 39 % dotazovaných uvedlo nudný design kanceláří jako jeden z důvodů pro odchod z bývalého ze zaměstnání.
  • Celkem 21 % respondentů bylo zklamáno úrovní technologického zázemí kanceláře při příchodu na pohovor k potenciálnímu zaměstnavateli.

Design kanceláří tedy může kandidáty navnadit, ale stejně tak je dokáže i úspěšně odradit.

Kancelářské místo s jedinečným výhledem na muzeum

Kanceláře nejen
na vlastní oči

Je důležité si uvědomit, že to, jak vaše kanceláře vypadají společně s jejich dalšími benefity, může rozhodovat o zájmu kandidátů již v momentě, kdy objeví pracovního nabídku například na internetu. Mimo samotné kanceláře má na efektivitu náboru vliv i lokalita. Z dat pracovního portálu jobox.io vyplývá, že lidé si přirozeně vybírají firmy, které sídlí poblíž jejich bydliště nebo jsou snadno dostupné městskou hromadnou dopravou. 

To potvrzuje i Marc Delacroix, zakladatel pracovního portálu jobox.io:

Z našich dat vyplývá, že společnosti, které na svých nabídkách prezentují fotky kanceláří, mají v průměru o 31 % zájemců více. Je to přirozený důsledek toho, že se kandidát nemusí vydat na pohovor, aby zjistil, jestli by se mu v daném prostoru líbilo trávit 8 hodin denně příštích několik let. Bezkonkurenčně nejpopulárnější lokalitou je pražský Karlín. Není ale možné snadno oddělit atraktivitu Karlína jako takovou od vlivu koncentrace vysokého počtu firem s atraktivním employer brandingem a mimořádně nadstandardním zázemím, které občas zahrnuje věci jako cafeterii, posilovnu nebo saunu.
Marc Delacroix, zakladatel jobox.io

Lásku ke Karlínu přiznává také startup DoDo, který se na začátku roku 2021 přestěhoval do bývalé Pragovky.

Nově zrekonstruované kanceláře v budově Praga Office & Garden, dostatek zasedacích místností, industriální design a automobilová historie místa, která skvěle rezonuje s naší firmou, představují jeden z řady benefitů, který dokážeme zaměstnancům nabídnout.
Renáta Klementová, personální ředitelka DoDo

Na dobrou lokalitu sází i investiční skupina Pale Fire Capital, která má své kanceláře u Staroměstského náměstí.

Kandidáti u nás oceňují autentičnost historické části města, dobrou dostupnost a kvalitní ergonomické vybavení, které si mohou individuálně přizpůsobit svým potřebám.
Petra Nulíčková, HR manažerka v PFC
Komfortní posezení vedle žlutého lodního kontejneru ve firemních barvách společnosti MSC

Příležitost okamžitě nasát firemní kulturu

Každá firma se ve svých marketingových materiálech snaží jasně vyjádřit své hodnoty, cíle a způsoby, kterými jich hodlá dosáhnout. Proč se ale zastavit jenom u marketingu? Právě kancelář představuje skvělý prostor pro vyjádření firemní kultury. Volba barev, dekorace
i celkové rozvržení pracovních míst napoví hodně o tom, co kandidát může od společnosti čekat

Otevřená kancelář s velkým množstvím přirozeného světla naznačuje, že firmě záleží na zdraví a mentální pohodě zaměstnanců. Hravé barvy a originální dekorativní prvky zase odkazují na důležitost kreativity při práci. Naopak, šedé kukaně a jasné rozdělení kvality prostoru mezi zaměstnanci a managementem mohou působit trochu jako z dystopického sci-fi filmu.

Setkáváme se s kandidáty, kteří chtějí opustit nebo se vyhýbají šedému korporátu a záleží jim na celkovém dojmu z prostředí, ve kterém by pracovali. Kandidáti nemají problém s open office, pokud nejde o obrovský prostor, který by působil opravdu masově, dobře reagují na komornější uspořádání, stejně tak je důležité použití barev a dekorací. Z mého pozorování sleduji, že příjemné prostředí kanceláří kandidátů vždy upoutá, zaujme je i prostor k odpočinku. Máme mnoho pozitivních ohlasů na design a příjemný dojem.
Maja Baranová, Human Resources Lead ze společnosti Favi
Komfortní posezení v křesílkách v prostředí mechových obrazů

Komfort se
hned pozná

Kancelář musí poskytovat dostatek soukromí a pohodlí pro práci zaměstnanců. Firmy by však měly myslet na to, že tyto aspekty kanceláře je nutné vyzdvihovat dávno před tím, než někdo vstoupí za práh recepce. Všímavý kandidát totiž dokáže příkladně komfortní kancelář ocenit.

Pracovní prostředí má obrovský vliv na produktivitu a kreativitu, proto toto téma vnímáme jako velmi důležité. Nedávno jsme oslavili otevření kanceláří v Benešově, kde sedí naše zákaznická péče. V blízké době otevíráme nové prostory kanceláří v Karlíně, kde budou sedět další týmy. „Důležitým aspektem je určitě neformální prostředí. Dalšími populárními prvky by byla místa k neformálnímu setkávání, brainstormingu či relax zóny a menší zástup skleněných zasedaček. Pracovní prostředí reflektuje firemní kulturu. Je pro nás důležité, aby se v něm lidé cítili dobře.
Giang Nguyen Thu, HR Business Partner ze společnosti Aukro
Agilní pracovní prostředí s flexibilním využitím pro zaměstnance Monsterla

Nejen nábor, ale
také loajalita

Design kanceláří představuje velmi důležitý faktor
i dávno po náboru. Krásná, praktická a komfortní kancelář zaměstnance nejdříve naláká a poté je ve firmě také udrží. Skvělým způsobem, jak si zajistit dlouhodobou loajalitu zaměstnanců z hlediska designu kanceláří, je nabídnout každému dostatečnou flexibilitu. Ta také dokazuje, že firma není vůči zaměstnancům rigidní
a nabízí možnost změny.

Již od prvního návrhu kanceláře se vyplatí přemýšlet jak o stávajících, tak potenciálních zaměstnancích. Ti si po příchodu okamžitě vytvoří první dojem o vaší společnosti. CAPEXUS vám pomůže vytvořit moderní prostory, která vám pomohou získat a udržet nové zaměstnance.

Stačí nás pouze kontaktovat. O váš projekt se kompletně postaráme.
Neváhejte si prohlédnout naše nejnovější reference.


Autoři fotografií: Petr Andrlík, Alexander Dobrovodský, Adam Fuchs & Lukáš Prokůpek, Martina Prášková

Publikováno:  21. 09. 2021

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.