Activity-based workplace: zvolte interiér podle oboru
Firmy v IT oboru jsou v posledních letech tahounem inovací v uspořádání kancelářského prostoru. Ke změně přemýšlení o dispozicích je přivedlo několik faktorů: trendy ze zahraničí, vysoká poptávka po vývojářích a tím pádem nutnost vytváření nápaditých kanceláří jakožto benefitu pro získání nových lidí, a v neposlední řadě také věk zaměstnanců. Z velké části totiž vývojáři spadají do kategorie mileniálů, kteří vyžadují pro efektivní práci s vyvážením soukromého a pracovního života více, než je běžné kancelářské prostředí.
Nový trend
V zahraničí se vžil pro nový přístup k uspořádání kanceláří pojem “activity-based workplace“, což by se dalo volně přeložit jako pracovní prostor uspořádaný dle způsobu práce. Dnes tak vzniká celý nový segment, který se tímto tématem zaobírá.
Z architektů se stávají psychologové prostoru a ve spojení s workplace konzultanty a grafickými designéry mají velký dopad i na firemní kulturu. Nábytkářské firmy vyrábí variabilní nábytek a technologické společnosti vymýšlejí inteligentní software propojený se senzory pro ovládání kanceláře a jejího vybavení z mobilu nebo počítače.
(Ne)formální úroveň
Konzervativní odvětví, jako například advokátní firmy, potřebují sice uzavřené kanceláře pro klidnou práci a reprezentativní zasedací místnosti i vstupní recepci, ale stejně jako kdekoliv jinde se potřebují kolegové právníci potkávat mezi sebou během dne i na neformální úrovni, a proto vznikají vedle tradičního kancelářského konceptu odpočinkové zóny, kde se mohou zaměstnanci odreagovat.
Modernizace
Potřebu změny a navození neformální klientské atmosféry, kde se budou zákazníci cítit pohodlně, si naplno uvědomují i banky či telekomunikační a pojišťovací firmy. Proto ve velkém modernizují své klientské zóny, neboť si uvědomují, že právě budování komfortních i architektonicky neotřelých řešení je pro ně jednou z cest jak uspět na vysoce konkurenčním trhu.
Obchodní firmy s vlastními zákaznickými centry musí také řešit komfort svých klientů. Proto se do popředí dostávají moderní akustické stěny, jež zajistí nejen zvukový komfort jednání, ale i vlastních zaměstnanců, kteří jsou ve velkém prostoru denně vystaveni soustavnému hluku.
Akustické pohodlí
,,Pro Dáme Jídlo jsme komplexně navrhovali a realizovali nové kanceláře a právě call centrum bylo jedním ze stěžejních témat projektu. Umístili jsme jej na konec kanceláří, aby nerušilo chod firmy. Na akustiku myslíme v každém projektu,“ uvádí konkrétní příklad Daniel Matula. V otevřených kancelářských prostorech je velmi důležité zajistit zvukový komfort zaměstnanců. Použitím akustických panelů spolu se skříňovými sestavami a funkčním nábytkem lze požadovaného efektu docílit.
Coworking
Firmy v oborech, ve kterých není třeba tak vysoká míra koncentrace při práci, naopak ustupují od klasického uspořádání kancelářské dispozice a nahrazují klasická pracovní místa komunitním coworkingovým prostorem, který připomíná spíše styl kavárny, a je doplněn o zóny pro soustředěnou práci. Zaměstnanci tak ve stylu anglického pojmenování “activity-based workplace“ volí prostor, který vyhovuje jejich momentální potřebě.
Home office
Firmy si mohou tento koncept dovolit i díky tomu, že přenáší více důvěry na své zaměstnance a umožňují jim práci z domova. Tím šetří na nákladech, protože nepotřebují tolik kancelářského prostoru jako s klasickým konceptem fixního místa pro jednoho zaměstnance.
Autor: Jiří Baloun
Publikováno: 20. 5. 2019