Práce v době koronaviru – jak být produktivní na home office

Nouzový stav a karanténa pro celou Českou republiku, o které vláda rozhodla v uplynulých dnech, přinutila mnoho firem zavést plošně práci z domova. Zatímco některé společnosti nabízejí takzvaný home office svým zaměstnancům pravidelně jako součást benefitů, pro jiné je to zcela nová situace. Ať už jste zaměstnavatel či zaměstnanec, přinášíme několik tipů, které při práci z domova pomáhají

Ergonomická židle pro příjemnější a zdravější sezení

Správné sezení 

Máte práci z domova spojenou s osmi hodinami strávenými na gauči nebo v posteli s počítačem na kolenou? Pak si zaděláváte nejen na zdravotní potíže, ale také velmi nízkou produktivitu. Správné sezení byste měli dodržovat nejen v kanceláři, ale pokud možno také doma. 

Vhodné pracovní místo

Pracovní židle by měla mít výškově nastavitelné opěradlo, které by se mělo dotýkat ramen. Výškově nastavitelná by měla být i bederní opěrka, která při správném postavení podporuje přirozené zakřivení páteře. Lokty a předloktí je třeba mít položené po celé délce opěrek, aby paže a ramena během práce na klávesnici relaxovaly. Se správným sezením pomůže také balonek, který umístíte mezi záda
a opěradlo, nebo balanční podložka. Nohy by měly být položeny po celé délce chodidel na zemi nebo lépe na vyvýšené podložce, třeba krabici. Zapomeňte na sezení s nohou přes nohu.

Velmi důležité je také pracovní prostředí. Vyhledejte si svůj oblíbený kout, kde budete mít relativní klid, dostatek prostoru, čerstvého vzduchu a ideálně také přirozené světlo. Příjemná atmosféra podporuje produktivitu a pozitivně ovlivňuje náladu. Pravidelně větrejte, abyste měli přísun čerstvého vzduchu a snažte se odstřihnout od všech okolních hluků.

Záběr na pracovní místo s ergonomickým stolem

Režim je půl úspěchu

Práce z domova by měla co nejvíce kopírovat váš běžný kancelářský režim. Pokud vaše pracovní doba začíná
v osm ráno, není vhodné vstávat 15 minut předem a ještě v pyžamu usednout za počítač. Místo toho si dopřejte dostatek času na ranní rituály, včetně snídaně. Nepodceňujte ani oblečení, pyžamo sice může být pohodlné, pokud se ale obléknete podobně jako byste mířili ven, podvědomě budete na práci lépe připraveni

Dodržujte pauzy na oběd či svačinu, získáte tím čas na cenný odpočinek. Navíc pravidelnost pomáhá správnému fungování našich vnitřních biologických hodin, které ovlivňují také trávení či kvalitu spánku. Jakmile se vám podaří dodržet režim, nestane se vám, že se pracovní povinnosti natáhnou až do pozdního večera. Pokud to vaše práce a úkoly umožňují, končete v pravidelný čas a odpusťte si vyřizování e-mailů pozdě večer či před spaním. 

Designový interiér home office pracovny ve světlých barvách

Pravidelný odpočinek

V kanceláři si jistě dopřáváte pravidelné pauzy na kávu, oběd, svačinu či krátkou procházku. A to je dobře! Pokračujte v nastavené rutině také během práce
z domova – odpočinutí budete daleko efektivnější
a spokojenější. Nedávný výzkum japonských vědců například dokázal, že relaxace za přítomnosti zeleně má pozitivní dopad na psychiku zaměstnanců. Pár minut odpočinku tak lze využít na krátkou zdravotní procházku se psem (samozřejmě s rouškou) nebo protahovací jógu. Pohyb prospěje tělu a osvěží mysl. A kdo ví, třeba přijdete zpět ke stolu s úplně novým nápadem nebo vylepšením, které vás do té doby nenapadlo.

Home office pracovna v minimalistickém stylu

Práce z domova je o důvěře a spolehlivosti

Práce z domova závisí na oboustranné důvěře mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Pokud jste zaměstnavatel a váháte, zda zaměstnanci tráví čas efektivně, zadávejte jim úkoly a termíny, podobně jako při práci v kanceláři. Je jasné, že práce z domova se kontroluje poněkud složitěji než když člověk sedí v kanceláři vedle svého nadřízeného. Na druhou stranu v době pokročilých informačních technologií existuje celá řada aplikací, pomocí kterých lze zadávat úkoly, měnit je
či sledovat jejich plnění. 

Moderní pracovní zázemí s ergonomickým interiérem v minimalistickém stylu

Zadávání a kontrola plnění úkolů

Mezi užitečné aplikace patří například Trello, na kterém se vytváří nástěnky s úkoly. Ty lze různě posouvat v závislosti
na tom, v jaké fázi úloha je. Dále lze k úkolu přiřadit uživatele, časové termíny i související soubory. Dalším užitečným on-line nástrojem je MindMeister, který pomáhá s brainstormingem a vytvářením myšlenkových map. Aplikace se dá využívat i bez připojení k internetu a pro více lidí najednou. Uživatelé si mohou vytvářet a sdílet svoje myšlenky, komentovat a přidávat další dokumenty, obrázky či videa, stejně jako externí odkazy. Myšlenkové mapy si pak mohou přetvořit v interaktivní prezentaci. 

Home office s ergonomickým interiérem pro pohodlnější práci

Společná komunikace s kolegy

Absolutním základem pro efektivní práci na dálku je komunikace. Pravidelná socializace je navíc pro lidi pracující doma nesmírně důležitá. Zkuste se spojit
s kolegy minimálně jednou za den
a kromě práce probrat, co je u nich nového. Pravidelné týdenní porady zvládnete s přehledem prostřednictvím videokonference, stačí k tomu notebook s kamerou
a zabudovaným mikrofonem nebo sluchátka 
s mikrofonem. Využívat lze například Skype či Google Meet

Další možností je aplikace Microsoft Teams sloužící jako chatovací nástroj, videokonferenční hovory i datové uložiště. A neméně oblíbený je v posledních letech také Slack. V tomto jednoduchém a přehledném prostředí lze s kolegy nejen chatovat a telefonovat, ale také posílat si dokumenty a ty následně komentovat. Chaty zaměřené na konkrétní projekty a úkoly mohou čítat několik desítek lidí i komunikaci ve dvou. Navíc se dá propojit s dalšími cloudovými službami, jako je například Google Disk

Mnoho firem využívá pro práci velmi složité a komplikované systémy, je těžké se v nich orientovat, natož synchronizovat společnou práci. Jedním z nástrojů, který nám může pomoci je Teamogy. Umožňuje snadno a rychle získat přehled o celém fungování firmy, do systému lze zaznamenat zakázky, časové výkazy, uložit důležité dokumenty a kontakty nebo naplánovat úkoly. Díky použití jednoho systému uspoříme náklady i čas a vše máme na dosah.

Domácí pracovní zázemí v moderním stylu s ergonomickým nábytkem

Čas pro sebe

Home office ušetří čas, který byste jinak strávili v autě
či hromadné dopravě
. Využijte jej proto na aktivity, na které vám běžně nezbývá prostor, ať už se jedná  
o pomalou snídani, čtení knížky, vzdělávání nebo cvičení. Nasdílejte si s kolegy pracovní kalendáře tak, aby všichni měli přehled, kdy jste k dispozici, jaké úkoly vás čekají a kdy už nepracujete.

Publikováno: 17. 3. 2020

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.