Přinášíme pohled do zákulisí českých výrobců nábytku, které znáte ze svých kanceláří

V moderních interiérech a kancelářských prostorech si staré poctivé řemeslo vždy najde místo. CAPEXUS podporuje české značky nábytku, pro které je zásadní vysoká kvalita, odolnost a kreativita. Dost možná se s některými z nich potkáváte pravidelně i ve své kanceláři. Poznejte je s námi z jiného úhlu. Nábytek hraje ve vzhledu a funkčnosti kanceláří nezastupitelnou roli. V našich realizacích jeho výběr nepodceňujeme. V případě stolů, židlí, skříní či například akustických prvků se vždy s radostí obracíme na tuzemské výrobce. Mezi ty se mimo jiné řadí TON, RIM, Egoé a SilentLab. A právě jejich zástupce jsme se pro vás rozhodli vyzpovídat.

dřevěná židle TON s šedým čalouněním u kulatého stolu

Duše českého nábytkářství

Nábytkářské řemeslo má v českých zemích bohatou tradici. Dovednost domácích truhlářů proslavila celou řadu měst, a to především na Moravě. Naneštěstí řada nábytkářských podniků nedokázala po roce 1989 projít transformací a vydržet do dnešních dnů. O to zajímavější je sledovat ty, kterým se to podařilo.

Značky s jasnými prioritami a designovou odvahou

TON

dřevěné a čalouněné židle TON v kancelářích Becherovka Pernod Ricard

Chuť k práci

Bylo by nepředstavitelné mluvit o českém nábytku a vynechat značku TON. Celá historie společnosti je spletitá a zároveň velmi poutavá. Michael Thonet byl původem Němec, který šel za prací do Vídně. Nakonec vybudoval největší závod koncernu Gebrüder Thonet
v Bystřici pod Hostýnem. Bylo tomu tak díky rozsáhlým bukovým lesům, skvělé poloze a také chuti do práce, kterou lidé z Moravy projevili. Thonet byl výborným podnikatelem a vizionářem. Jeho výrobky změnily tehdejší pohled na moderní nábytek.

Klíčovými vlastnostmi nábytku TON je nadčasovost a kvalita.

Chceme tvořit produkty, které budou těšit nejednu generaci, produkty, na které budou jejich majitelé hrdí, ke kterým se vždy budou vracet s radostí. Naší velkou výhodou je, že vše vyrábíme pod jednou střechou, v Bystřici pod Hostýnem. Díky tomu dokážeme dohlédnout na nejvyšší kvalitu. Je pro nás velmi důležité splnit všechna přání zákazníků, proto pracujeme s množstvím z nich na individualizaci produktů. Kromě toho přicházíme téměř každý rok s novou paletou barev, moření nebo látek. Chceme, aby zapadaly do aktuálních trendů, ale aby také byly nadčasové a kvalitní.
Lenka Sršňová, marketingová specialistka společnosti TON
Výroba nábytku ve firmě TON

Ohýbaný nábytek

TON si získává místo v kancelářských prostorech skrz jemné organické tvary ohýbaného nábytku, který je nestárnoucí a bez nadsázky ikonický. Samotný proces ohýbání není vůbec jednoduchý, o čemž jsme se během exkurze v TONu přesvědčili na vlastní kůži.

RIM CZ

Relax zóna v kancelářích společnosti Ness s nábytkem od značky RIM CZ

Na přístupu záleží

I relativně mladší značky českého nábytku však dokážou zákazníky oslnit jedinečným přístupem a zásadami, které se pozitivně promítají do finálních výrobků. Společnost RIM CZ založili v Otrokovicích v roce 1991 Milan Nagy a Rudolf Fukal, kteří se v té době věnovali leteckému průmyslu. Oba se nadále aktivně zapojují do vedení firmy.

O marketing se mj. stará Michal Hotmar, který nám priority značky blíže představil.

Od založení firmy byla pro majitele důležitá ergonomie sezení. Intenzivním vzděláváním u německých partnerů docílili dokonalých produktů po stránce ergonomie, ale také kvality a designu.
Michal Hotmar, marketingový specialista společnosti RIM CZ
židle Flexi u pracovního stolu v openspace kancelářích

Nadčasové trendy 

Nejoblíbenější kancelářskou židlí z nabídky RIM je model FLEXi. Ten zaujme nejen vzhledem. Vyniká také komfortem sezení, variabilitou a rozumnou cenu. A trendy? Michal Hotmar nám potvrdil, že je nezbytné je sledovat, avšak
s ohledem na dobu vývoje produktů
musí tyto trendy značka předvídat a plánovat s dostatečnou časovou rezervou. V tom jí velmi pomáhají designéři, kterými jsou například Kai Stania z Rakouska nebo Massimo Costaglia
a Giulio Mazzanti z Itálie.

Egoé

terasa v budově Bořislavka s venkovním stolem a lavicemi od značky Egoé a Magis

Originální produkty

V případě společnosti Egoé stojí na vrcholu pomyslné pyramidy vývoje produktu designér, respektive celé kreativní studio Egoé. Značka je prostředkem k realizaci veškerých nápadů. A o jaké kousky je největší zájem?
V popředí stojí komplexní židle Tina a Cora. Jsou tvarově jednoduché, opticky i váhově lehké, z pohledu ergonomie pohodlné, stohovatelné a cenově výhodné. Pozornost si zaslouží také kolekce pohodlného čalouněného nábytku Moja.

Inspirativní je také přístup k hledání toho, co zákazníci chtějí.

Silnou stránkou našich výrobků je určitě komplexnost jejich vzniku – od nápadu až po výrobu. Vše vzniká lokálně v České republice. Troufnu si tvrdit, že nadčasový design a použité kvalitní materiály vám zaručí, že produkty s vámi zestárnou. Moc si neděláme průzkumy trhu, spíše objevujeme neprobádaná témata a těm se následně věnujeme. Navrhujeme si vlastně tak trošku pro sebe. Vždy jde o výsledek ideální konstelace mezi tvarem, funkcí, cenou, inovací atd. Produkt poté budí nějaké emoce (věříme, že v konečné fázi ty pozitivní) a ty se pak snažíme přenést na zákazníky.
Jan Juza, marketingový ředitel společnosti Egoé

SilentLab

Tyrkysová akusticky odhlučněná budka od SilentLab

Na vzhledu záleží

Design je jeden ze zásadních aspektů při vývoji nových produktů také ve firmě SilentLab. „Podařilo se nám během posledních let získat několik designových ocenění (Red Dot Award, German Design Award, BigSee Award, Archiproducts Design Awards či Good Design Award) a máme díky nim velmi pozitivní ohlasy zejména z architektonické a designové obce,“ říká Jan Kaňka, obchodní ředitel a spoluzakladatel SilentLab.

Jan Kaňka také potvrzuje důležitost vzhledu na příkladu nejžádanějších produktů.

Nejoblíbenější je u nás produktová řada MICROOFFICE. Naše akustické boxy mají dnes již ikonický design spojený se špičkovými vlastnosti. To z nich dělá nejatraktivnější produkty z naší kolekce. Když nám naši architekti design druhé generace MICROOFFICE poprvé představili, nevěřili jsme, že by něco takového mohlo vůbec fungovat. Chtěli jsme původní návrh smést ze stolu. Nyní už víme, že to funguje skvěle!
Jan Kaňka, obchodní ředitel a spoluzakladatel SilentLab

Český nábytek se nerodí přes noc

Stačí něco nakreslit, vzít pár prken, šroubků a židle je na světě? Kdepak, realita vypadá zcela jinak, což potvrzuje i Lenka Sršňová z TON:
Vývoj nového produktu trvá přibližně dva roky. Tento čas se však mění v závislosti na komplexnosti produktové řady, kterou vyvíjíme. Nedávno jsme počítali členy týmu, který se podílel na tvorbě nové kolekce P.O.V. Zastavili jsme se u čísle 98. Vývoj nové řady je vždy dílem spolupráce.
Lenka Sršňová, marketingová specialistka společnosti TON

Pokud by vás zajímalo, jak dlouho trval vývoj kancelářské židle RIM, se kterou se potkal v kancelářích s velkou pravděpodobností skoro každý, opět počítejte s dobou od dvou do dvou a půl roku. Michal Hotmar nám navíc prozradil, že na vývoji se podílí tým několika lidí od designéra až po samotné zákazníky. Až dva roky trvá vývoj také v Egoé, jak popisuje Jan Juza.

Celý proces se pohybuje někde mezi jedním a dvěma roky. Když si vezmete, že do vývojového procesu jsou zahrnuti designéři, popř. konstruktéři, art director, lidi z obchodu a marketingu nebo výroby, tak je to něco okolo 20 lidí.
Jan Juza, marketingový ředitel společnosti Egoé

Podobné tempo drží také SilentLab. Vývoj nového produktu standardně trvá něco mezi jedním až dvěma lety v závislosti na typu
a složitosti produktu. Jan Kaňka však přiznává, že existují produkty, které značka vyvíjí kontinuálně už několik let v řadě.

Pro udržitelnější a stylovější budoucnost

masivní dřevo

Udržitelnost

Pracovní prostředí včetně nábytku se neustále mění,
a proto nás zajímal také pohled českých výrobců na udržitelnost
. TON pracuje primárně se dřevem, proto má ve výrobě ekologie a udržitelnost velmi podstatné místo. Potvrzuje to mimo jiné certifikát PEFC, certifikát systému řízení kvality ISO 9001 a certifikát systému environmentálního řízení ISO 14 001

INFOBOX

*PEFC představuje celosvětově nejrozšířenější systém certifikace lesů. Hospodaření dle systému PEFC mění způsob, jakým jsou lesy spravovány. To vše s cílem podporovat trvale udržitelné hospodaření a při těžbě dřeva dodržovat ekologické, sociální a etické standardy.

V rámci udržitelnosti produktů se zaměřujeme na opravy starých ohýbaných židlí a výrobků, které mají v sedadle či opěradle rákosový koberec nebo výplet. Díky opravě produktů prodloužíme jejich životní cyklus a není nutné produkovat nadbytek.
Lenka Sršňová, marketingová specialistka společnosti TON
Židle Muuna od značky RIM

Recyklace

RIM zase uvádí na trh produkty, které respektují požadavky na úplnou recyklaci. Lze je čalounit do látek z ekologických materiálů, případně jsou částečně vyrobené z plastů vylovených z moří a oceánů. Takovým příkladem ekologicky odpovědného produktu může být pracovní židle Muuna
v látce Oceanic
. Egoé v rámci udržitelnosti dle Jana Juzy sází na nekompromisní kvalitu:
Snažíme se, aby produkty vydržely zákazníkovi co nejdéle – jak z pohledu designu, tak kvality materiálu. Ve společnosti SilentLab se zelený přístup prosazuje u použitých materiálů i samotné výrobě a interních procesech. Cílem společnosti je vše optimalizovat tak, aby byla k životnímu prostředí co nejšetrnější.
Jan Juza, marketingový ředitel společnosti Egoé

Máme se na co těšit

akustická kancelář s designovými židlemi TON a atypovým stolem

Vynalézavost

Čeští výrobci nemají o originální nápady nouzi
a v mnoha ohledech dokážou být o krok napřed před konkurencí ze zahraničí. To ostatně potvrzuje i pohled na příběh firmy SilentLab, která se akustikou v kancelářích začala zabývat již před šesti lety. Jan Kaňka uvedl do praxe to, o čem dlouhé roky přednášel jeho dědeček na stavební fakultě ČVUT. To vše v době, kdy nebyla akustika
v kancelářích aktuálním tématem.

zasedací místnost v kancelářích Monstarlab

A co přinese budoucnost?

Jak nám potvrdila Lenka Sršňová z TON, v Bystřici pod Hostýnem již nyní intenzivně pracují na novinkách pro rok 2022. Značka RIM na podzim 2021 chystá rozšíření sedacího systému Organix od designéra Kaie Stanii o rohové prvky a sadu stolků. Dále připravuje velké množství úprav stávajících produktů. V plánu je také zcela nová otočná židle. Výrobce nábytku Egoé kolekcí Leva a jejím uvedení na trh otevřel celou řadu témat, kterou se chystá dále zkoumat.

Pokud byste i vy rádi viděli v nových kancelářích české značky, ozvěte se nám. Vybíráme z portfolií předních výrobců a navrhujeme i atypické interiérové prvky. O váš projekt se postaráme od začátku do konce.


Autoři fotografií: Petr Andrlík, Prokop Leichter, RIM CZ

Publikováno: 14. 6. 2021

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.