Uklizený stůl, půl úspěchu
Erik pracuje v nadnárodní společnosti na plný úvazek již pět let. Poslední rok však dochází do kanceláře jednou až dvakrát týdně na schůzky, zbytek dní pracuje z domu nebo z chalupy. Pokud se vám to zdá jako sci-fi, věřte, že počet lidí, kteří svou práci odvádí odkudkoliv s připojením k internetu, je čím dál tím více. Trend pracovat mimo kancelář se díky rozvoji technologií, dostupnosti a ceně vysokorychlostního internetu stává v posledních letech normou.

Statistika mluví jasně
Jak ukazují výsledky evropského statistického úřadu Eurostat, počet lidí, kteří pracují z domova, za posledních deset let značně narostl. Zatímco v roce 2008 to bylo v České republice pouze 6,5 procenta všech zaměstnaných, o devět let později už téměř o tři procenta lidí více. Ve všech státech eurozóny je to pak v průměru
14,6 procenta.
Flexibilní styl práce je přitom výhodný pro zaměstnance i zaměstnavatele. Pružné pracovní úvazky dovolují lépe skloubit rodinný život a kariéru. Nejen, že zaměstnanci ušetří čas dojížděním do práce, ale budou také odpočatější a spokojenější.

Židličkovaná
A zatímco třeba Erik prokazatelně dobře odvede svou práci z chalupy, může se na jeho místo přijít na půlku dne posadit stážista nebo třeba matka na částečné rodičovské dovolené. Takzvaná sdílená pracovní místa (někdy též hot desking nebo hoteling) tak poskytují firmě možnost efektivně využívat zdroje i poradit si s nedostatkem židlí pro narůstající počet zaměstnanců.
Na flexibilní nábytek, který lze jednoduše přestavět podle požadavků, se specializuje například španělská společnost Actiu.

Clean desk policy
Také CAPEXUS se při realizacích interiérů častokrát zabývá otázkou sdílených pracovních míst. Nedávno řešeným projektem byl například interiér pro globální IT firmu v Praze.
Architekti se při něm soustředili nejen na dostatečně atraktivní prostor pro práci či koncentraci, ale i zakomponování vybavení potřebného pro dodržování takzvané clean desk policy (neboli zásad uklizeného stolu), tedy především uzamykatelných skříněk.

Nastavení pravidel
Pravidlo uklizeného stolu lze najít v interních nařízeních mnoha českých i globálních společností, zejména pak v institucích pracujících s důvěrnými informacemi svých klientů. Toto pravidlo je pak velmi zásadní jednak v případech, kdy pracovníci sdílejí svá pracovní místa, ale také v kancelářích typu open space, kde se předpokládá vyšší fluktuace a koncentrace lidí v prostoru.

Přísně tajné
Nikoho asi příliš nezajímá zapomenutý nákupní seznam nebo účtenky z restaurace. Zajímat by ale někoho mohla důležitá rozhodnutí, platový výměr kolegy nebo dluhy společností, které zrovna někdo řeší.

Opatrnost se vyplácí
Nedodržování pravidla čistého stolu přitom firmu můžou stát nejen drby nebo nevraživost mezi zaměstnanci, ale taky dobré jméno, know-how nebo tučnou pokutu ze strany klienta.

Pořádek na stole, pořádek v hlavě
Kromě toho uklizené prostory působí reprezentativně a příjemně navenek a poskytují také prostor pro vznik nových myšlenek. Přiznejme si to, soustředit se u stolu plného papíru, obalů od jídla nebo dalších zbytečností není zrovna jednoduché.

Řešení =
skříňky + zásuvky
A jak docílit toho, aby zaměstnanci své stoly uklízeli? Pořídit do kanceláří stoly s uzamykatelnými zásuvkami a praktické skříňky. Ty pomohou naplnit pravidlo čistých stolů a navíc zajistí přehled v dokumentech.









Publikováno: 14. 2. 2019