Interiér jako odpověď na potřeby mladého člověka
Generace Y
Nyní se naskytuje otázka, zda by se tomuto vystavil světový gigant, jako je Microsoft. Odpověď zní samozřejmě ne. Microsoft ze svých zaměstnanců neudělal „kancelářské bezdomovce“ odkázané na kavárny, home office, či coworkingové prostory. Právě naopak. Vytvořili úplně novou administrativní budovu v Mnichově s množstvím kancelářských pracovišť – ty však nejsou přiděleny jednotlivým zaměstnancům.
Jsou přístupné kterémukoli zaměstnanci v případě, že se rozhodne pracovat z kanceláře firmy. Existuje zde tedy možnost, nikoli povinnost. A právě to je to, co je pro vzpomínanou generaci Y atraktivní – je to možnost nikoli povinnost. A my můžeme jen očekávat, kdy podobný způsob práce v kancelářích pronikne i k nám.
Přátelské prostředí
Administrativní interiér dneška tedy nemůže nereagovat na tyto změny v pojímání kancelářské práce a na změnu paradigma mladé generace. Interiéry moderních kanceláří se snaží často navodit právě pocit této komunity mladých lidí navrhováním různých neformálních meetingových prostor připomínajících části bytových interiérů jako jsou obývací pokoje a další.
Pohodlný interiér
Otázkou je, zda je tato reakce adekvátní. Dá se předpokládat, že jestli chce zaměstnavatel dosáhnout opravdu co nejvyšší míru loajality zaměstnance vůči firmě, je potřebné, aby zvážil míru vázanosti zaměstnance na určitý fyzický prostor, na interiér dané kanceláře.
Na dekoraci záleží
Není to však úplně možné, když zaměstnance posadíme dopředu nalajnovaného prostoru a možnost participace zaměstnanců na tomto prostoru nikdy nevznikne. Tak jako je tomu i při urbánních prostorech současnosti, kde existují tendence zahrnující participativní navrhování těchto prostor, je potřebné zvážit, zda by takovýto způsob navrhování neměl své opodstatnění i při administrativním interiéru.
Výběr určitých jednodušších prvků celkového vizuálu interiéru či doplňkové nábytkové součásti může být ovlivněný zaměstnanci samotnými, samozřejmě v součinnosti s realizátorem celého interiérového řešení. Emocionální vazba jedince i skupiny vůči firmě se tímto pocitem možnosti spolurozhodovat na tvorbě interiéru zvyšuje. I toto je jedna z možností, jak tvorba interiéru může ovlivňovat celou firemní kulturu, a potencionálně tak snížit právě zvýšení fluktuace mladé generace Y.
Ing. arch. Zuzana Humajová