Fixní či variabilní kancelářský nábytek?
Open space kanceláře jsou dnes standardem. Jejich výhodou je rychlejší sdílení nápadů a vizí mezi zaměstnanci. Doporučují se převážně tam, kde jde o kolektivní typ práce. I v takovém prostoru je ale často potřeba vést jednání či pohovořit s jednotlivými zaměstnanci mezi čtyřma očima. K tomu nám poslouží kromě samozřejmého dělení prostoru také vhodně zvolený nábytek a vybavení kanceláře.
Práce odkudkoliv
Technologický vývoj jde stále kupředu. V práci využíváme sociální sítě stejně často jako třeba skener či tiskárnu. Neustále máme telefon přilepený u ucha, pořád s někým hovoříme na chodbě, v kuchyňce nebo v zasedací místnosti. Práci tak nevykonáváme pouze z jednoho místa, ale v podstatě odkudkoliv je zrovna třeba. Notebooky, mobilní telefony, dostupná wi-fi na každém kroku nám jen usnadňují takto fungovat i mimo pracovní dobu.
Rychlé tempo
K rychlému tempu je však nezbytné přizpůsobit i prostředí kanceláře. Zaměstnavatelé už dnes investují do nových inovativních kanceláří. Odpovědět na otázku, zda je lepší variabilní či fixní nábytek, není snadné.
Otázky při zařizování
Vždy musíte brát v úvahu, jaký typ práce vaši zaměstnanci vykonávají. Potřebují zaměstnanci stálé místo nebo se o něj mohou s někým dělit? Kolik lidí se obvykle sejde na běžné poradě a kolik jich je každý den v práci? Jak často bude nutné nábytek přesouvat? Navíc jiný nábytek pořídíte do kanceláře pojišťovny a jiný naopak do firmy pro mladé kreativce.
Je známo, že sedavým zaměstnáním trpí naše záda. Další z důvodů vytvořit různorodá místa na pracovišti, třeba se stoly pro stání. Odpočatí a motivovaní zaměstnanci rázem podávají lepší výkony.
Využití kanceláře
Na pracovních místech se nepohybují pouze zaměstnanci, ať už interní či externí, ale pořádají se zde i schůze, besedy a důležitá jednání. Do prostředí firmy přicházejí investoři, pořádají se tu firemní večírky a čas od času se její prostory otevírají veřejnosti při představování nového sortimentu nebo služby. Řešením je alespoň částečně vsadit na variabilní nábytek. Ten vám umožní přetvořit interiér tak, aby byl vhodný pro všechny uvedené aktivity.
Nově zařízené kanceláře, výše zmíněné body, splňují. Je dobré si uvědomit, že kancelář nevybavujete pouze klasickým nábytkem, jako jsou stoly, židle, skříňky. Prostor lze dále doplnit panely a paravány, které se rovněž využívají k rozčlenění prostoru. Najdete zde také výškově nastavitelné stoly, relaxační zóny, klidové místnosti apod. Vše je vytvořeno tak, aby spolu navzájem fungovalo jako jeden celek.
Variabilní vybavení jsme ve velké míře využili u projektu Hello bank! by Cetelem, který navrhovala naše architektka Erika Bohatá.
S variabilními prvky pracujte
Nastavitelný mobilní stůl v sobě skrývá několik možností. Ráno jej přizpůsobíte potřebám individuální práce, odpoledne jeho plochu rozšíříte, a vytvoříte tak konferenční stůl vhodný do zasedací místnosti. V mžiku jej proměníte v popisovatelnou tabuli. Variabilní sedáky a židle zase můžeme přidat či odebrat podle počtu lidí v místnosti, snadno přemístit jinam nebo uskladnit.
Flexibilita pracovního místa v budoucnu
Flexibilita pracovního místa se začíná rozšiřovat až za hranice samotného pracoviště. Pokud vám pracovní den roztříští návštěva u doktora, odešlete e-maily večer z pohodlí gauče. V budoucnu se flexibilita pracovního místa ještě rozšíří a zároveň se posune mobilita vybavení. Budoucnost přinese také nárůst coworkingů či relaxačních zón jako míst k práci a povede k postupnému vytlačování fixních pracovních míst. Zaměstnanci se tomuto trendu už dnes přizpůsobují sdílením pracovního místa (tzv. hot deskingem) či prací z domova.
Autor: Sandra Franerová
Fotografie:
Hello bank! by Cetelem, foto: Jan Branč
Dáme jídlo, foto: Filip Slapal
ACTIU
Video: ACTIU
Doplňkové zdroje k textu:
https://formaspace.com/articles/office-furniture/7-ideal-office-space-layouts/
http://fortune.com/2016/05/12/the-open-office-concept-is-dead/
https://www.sec-online.co.uk/article/office-design-2030-top-five-features