5 pracovních návyků pro vyšší produktivitu na home office i v kanceláři

Pandemie se stala důvodem, proč kanceláře na mnoha místech fungují v omezeném režimu. Obava z nižší produktivity na home office panuje jak u vedení společností, tak u samotných zaměstnanců. Doma nás totiž dokáže vyrušit z koncentrace mnohem více faktorů než v kanceláři. Jak tedy produktivitu udržet na vysoké úrovni? Přinášíme vám tipy založené na prověřených technikách. Ocení je každý pracovník na home office, ale i poté, co se vrátí zpět do kanceláře.

Home office kancelář

Produktivita na
home office

Jak jsou na tom lidé s efektivitou, když pracují například od kuchyňského stolu? Protipandemické restrikce dostaly práci z domova do hledáčku velkého množství výzkumníků. Podle jedné z nejnovějších studií to vypadá, že home office zatím kancelář dokonale nahradit nedokáže. Manažeři z různých oborů uvádějí, že jejich zaměstnanci průměrně vykazují pouze 68,3 % produktivity, kterou dokáží naplnit v prostředí klasické kanceláře.

K hlavním důvodům patří administrativní úkoly, které nelze provést z domova, ať už kvůli nedostatečnému zázemí či omezení z hlediska regulačních nařízení. Produktivitu omezuje také nemožnost se setkávat s týmem a důležitými klienty tváří v tvář. Velkou roli ale hraje také sklon k větší prokrastinaci na home office.

Podívejme se společně na několik tipů, které zaručí, že ze sebe při práci z domova dokážete dostat mnohem víc než 68 % vaší normální produktivity.

Tabule plná to do lístečků

1) Náročnější úkoly vyřešte jako první

Jak trávíte prvních několik hodin pracovního dne? Nejspíše je vaše ráno plné vyřizování emailů a dalších otravných povinností, které chcete mít co nejdříve z krku. To je ale chyba! Náš mozek nejlépe funguje 2 až 4,5 hodiny po probuzení. Jedná se o ideální dobu pro kreativní nápady a provedení důležitých kroků u velkých úkolů. Dopřejte si tedy zdravou snídani a pak se místo emailové schránky vrhněte na to nejtěžší, co vás během pracovní doby čeká. V opačném případě se totiž ochuzujete o možná vůbec nejproduktivnější fázi z celého dne.

Home office prostředí pro práci

2) Vyzkoušejte Deep Work Wednesday

Musí každý den být stejně produktivní a sestávat ze stejných činností? Pokud chcete dosáhnout nejlepších výsledků, tak na takový přístup zapomeňte. Deep Work Wednesday (neboli středa určená pro hloubkovou práci) je název pro jednoduchý způsob, jak si přerozdělit práci napříč týdnem pro maximální produktivitu. Vymezte si jeden den, nejlépe středu přímo uprostřed pracovního týdne, kdy omezíte jakékoliv schůzky či drobné úkoly. 

V tento den se jenom zaměříte na velký úkol, který vyžaduje vaše plné soustředění na několik hodin. Email, Slack či jiné způsoby komunikace
s kolegy by měly po většinu času zůstat zavřené. Zkontrolujte je pouze dvakrát až třikrát za den. Tento princip funguje nejlépe, pokud se na něm domluví celý tým, případně rovnou celá firma.
Pracující pán na tabletu

3) Zaměřte se na to nejdůležitější

Paretův princip říká, že 20 % práce je zodpovědné za 80 % hodnoty, kterou našemu zaměstnavateli přinášíme. Logicky bychom tedy této pětině úkolů měli věnovat nejupřenější pozornost a největší množství času. Snažte se najít to opravdové jádro vaší práce a zbavte se zbytečného balastu. Mimo jiné vás to naučí říkat „ne” na požadavky od kolegů, které dělat nemusíte a nepřináší vám nic hodnotného.

Čas na jógu

4) Dovolte své
mysli relaxovat

Meditační technika mindfulness je v současné době zkoumána jako nástroj, který má potenciál snižovat stres
a zvyšovat pocit štěstí
. Dokonce se jedná o meditační techniku, která se doporučuje pro boj s klinickými depresemi. Není tedy divu, že lidé, kteří se věnují mindfulness meditaci, vykazují také vyšší produktivitu
v práci. 

Během mindfulness sekce se nesnažíme naši mysl vzdálit od reality našeho těla. Naopak, cílem je co nejvíce prožívat současný moment. Pokud nevíte, kde s mindulness začít, vyzkoušejte některé z videí od odborníků na YouTube nebo si najděte činnost, ve které se dokážete na chvíli naplno ztratit. Skvěle fungují například omalovánky pro dospělé. Stačí tímto způsobem meditovat třeba jenom 10 minut denně a vaše mysl bude mnohem odolnější vůči stresu z pracovních povinností.

Uspořádaný pracovní stůl na home office

5) Uspořádejte
si kancelář

Prostředí, ve kterém pracujeme, má velký vliv na naši produktivitu. Správně uspořádaný nábytek, zeleň
a dekorativní prvky dokáží naši mysl nabudit a uklidnit. Nemluvíme teď o magii feng-šuej, ale o výsledcích odborných výzkumů, které poukazují na pozitivní vliv dobře zvoleného kancelářského prostředí na produktivitu zaměstnanců. V domácí kanceláři si proto alespoň dopřejte dostatek přirozeného světla, pořádek
a neopomínejte ani přírodní prvky (vliv má třeba i jenom kaktus na stole).

Produktivita se vám zlepší, ale s největší pravděpodobností nedokážete vytvořit stejně přínosné podmínky jako v kanceláři navržené přesně podle požadavků zaměstnanců
i zaměstnavatele. 

 Pokud vás zajímá víc o tom, jak by správná moderní kancelář měla vypadat, tak se obraťte na CAPEXUS. My vám dokážeme navrhnout i zrealizovat prostor, který je již od prvních plánů vytvořený na základě nejnovějších informací
o produktivitě a zároveň podložený zevrubným poznáním konkrétní firemní kultury. 


Autor fotografií: Unsplash

Publikováno: 7. 5 2021 

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.