Tapety – žádaný trend interiérového designu
Tapety v posledních letech zažily renesanci. Jejich historie sahá hluboko do historie a původní materiál, ze kterého byly vyráběny, byla kozí či telecí kůže. Tehdy šlo o velmi nákladnou a luxusní záležitost. Od 17. století je pak nahradily levnější textilní nebo papírové tapety. U nás se pak staly hitem v 80. a 90. letech minulého století, kdy ale získaly ne zrovna dobrou pověst. Poté, kdy upadly v zapomnění, se opět dostaly na výsluní současných trendů interiérového designu. Na chuť jim lidé začali přicházet ve chvíli, kdy si ověřili, že se oproti minulým dobám značně proměnily. Zmizela uniformita, fádní vzezření i ne právě nejpraktičtější manipulace s nimi. Zatímco v minulosti bylo téměř nemožné jednou nalepenou tapetu dostat dokonale dolů, dnes nic takového nehrozí. Materiály, které se dnes používají, jsou zcela jiné a není problém je obměňovat podle potřeby. Kromě papírových a textilních jsou dnes k dispozici tapety vinylové, vliesové, hedvábné nebo speciální, které jsou vyrobeny například z korku, rákosu nebo koženky.

Neokoukaný design
Na chuť tapetám tak už přišlo i mnoho do té doby ortodoxních zastánců bílých stěn, kteří si je pořídili. Staly se ale i zcela běžnou výbavou kanceláří. Stěny administrativních budov jsou pro jejich aplikaci ideální, protože je třeba, aby byly rovné, a z toho důvodu je nejvhodnější sádrokarton. Není přitom nezbytně nutné omezovat se pouze na zdi, dnes je běžné lepit tapety také na podlahu.

Staronový trend
Jde zároveň o relativně levný a přitom zajímavý kancelářský design, neboť ceny se pohybují kolem 1000 Kč/m2. „Klasická výmalba je sice levnější, ale není v ní kreativita. Na druhé straně výmalba formou nakreslení designu na stěnu vychází podstatně dráže,“ upozorňuje Ing. arch. Erika Bohatá s tím, že tapetu je také možné udělat ve stejném designu jako samolepku a pracovat s ní v interiéru dále.

Pro tapetu do fotobanky
V rámci kancelářských prostor se dnes tapety objevují na různých místech v závislosti na možnostech interiéru. Od kuchyňky až po meeting roomy. Výběr barev a motivů je dnes velký a vybere si tak každý. „Nejčastěji se ale používají tapety se světlým základem, protože tmavé tapety opticky zmenšují prostor. Doplněné jsou pak korporátní barvy,“ popisuje Ing. arch. Jan Andrle, který dodává, že jejich nabídka je dnes velmi široká a existují k nim fotobanky s již hotovými návrhy.

Typy tapet
Firmy nejčastěji volí tapety s abstraktními vzory nebo s opakujícími se tvary či vektorovou grafikou, často ale jejich volba padne i na grafiku odvozenou od firemní identity a brandingu klienta. „Možností je více. Například firmy podnikající ve sportovní branži dávají přednost designu spojeným s jejich oborem. Firmy z bankovního sektoru nebo právníci preferují tapety, které mají strukturu jako textilie, díky čemuž působí velmi exkluzivně,“ vysvětluje Ing. arch. Jan Andrle.

Vitalita tapet
S omyvatelností dnešních tapet souvisí i jejich delší trvanlivost. Minimální životnost, která se obvykle udává, je 3 až 5 let. „Ve stejném intervalu se také obměňují kanceláře. Velkou výhodou a důležitou vlastností dnešních tapet je jejich UV odolnost a tedy fakt, že působením slunečních paprsků nevyblednou,“ uzavírá Ing. arch. Jan Andrle.