Slovník pojmů – Kancelářský nábytek

Svět kancelářského nábytku je plný cizích a občas nejasných pojmů či odborných termínů. Rozhodli jsme se proto připravit slovník několika desítek těchto výrazů, které vám pomohou se lépe zorientovat při výběru vybavení nebo v diskuzích o kancelářských prostorech. Pro lepší přehled jsme pojmy také rozdělili do několika základních kategorií.

Obecné pojmy

Ergonomie

Věda zabývající se optimalizací potřeb člověka v pracovním prostředí. Ergonomický nábytek představuje nábytek, který byl navržen tak, aby podporoval funkčnost a pohodlí člověka na pracovním místě. Správná ergonomie snižuje riziko problémů s pohybovým aparátem, bolest kloubů, problémy se zády, bolesti krku a další zdravotní problémy.

Modulární kancelářský nábytek

Modularita

Schopnost měnit parametry či tvar. Modulární nábytek je vyrobený tak, aby jej bylo možno použít přesně podle rozměrů a požadavků dané místnosti. Snadno se instaluje a rozebírá podle potřeby.

Korporátní indentita se zobrazuje pomocí loga na recepci.

Korporátní identita/corporate identity

Způsob, jakým se daná firma vizuálně prezentuje vůči veřejnosti i v rámci svých vlastních pracovních prostor. Patří sem loga, barevná koncepce nábytku či zdí a doplňkové prvky jako nálepky nebo panely se znaky společnosti.

Off modular

Schopnost jednotlivých kusů kancelářského nábytku napojovat se nejen na koncích, ale také v jiných částech.

záběr na pohodlná křesla a konferenční stolky.

Wellbeing

Synonymum pro osobní pohodu. Wellbeing zaměstnanců je důležitým faktorem při navrhování kancelářského nábytku a prostorů.

Pohled na chodbu kancelářských prostor

Workplace

Pracoviště – širší pojem pro kancelářskou budovu, konkrétní patro nebo např. coworkingový prostor, ve kterém vykonáváme práci.

Pracovní místo v kanceláři

Workspace

Pracovní místo, ať už samostatná kancelář nebo konkrétní stůl, u kterého pracujeme.

Workstation

Pracovní stanice, která je zpravidla zaměřena na konkrétní typ úkolu, např. psaní, práce v call centru atd. Pracovní stanice se zástěnou jsou dobrou volbou v open space kancelářích, protože nabízí pracovníkům prostor pro soustředění a efektivní výkon práce.

Typy místností v kanceláři

Closed office

Kancelářské prostory, které jsou rozdělené do oddělených místností, v nichž pracují jednotlivci či menší týmy.

Zasedací místnost s výhledem do přírody

Meeting room

Konferenční místnost určená pro setkávání s klienty, kolegy nebo obchodními partnery. Správně vyřešená konferenční místnost by měla nabízet vysokou míru flexibility díky modulárnímu nábytku a dalším nastavitelným prvkům.

Open space s pracovními stoly

Openspace/Open space

Kancelář, která se vyznačuje velkým sdíleným prostorem bez rozdělení do jednotlivých místností. Soukromí a pohodu zaměstnanců lze i v open space kanceláři docílit pomocí správně umístěných prostorových a akustických prvků.

Dvě telefonní budky s možností práce ve stoje

Phone booth

Mini kancelář či pracovní místo podobné uzavřené telefonní budce, které umožňuje pracovat ve stoje a bez rušivých elementů z okolního prostředí.

Safe haven

Místnost v kanceláři navržená pro relaxaci, zklidnění a načerpání energie.

Pracovní místo/stůl

Anti-Rebound

Tato funkce nábytku zajišťuje, že zásuvka se neotevře ani nevrací, když je zavřena běžnou silou.

Bench desking

Lavicové sezení je řešením využívajícím vhodně prostor. Tento systém kancelářských stolů je nejvhodnější pro velké otevřené prostory a skvělé pro společnosti, které sází na sdílení stolů.

Coffee table

Stůl se čtvercovou horní částí uzavřenou na všech stranách a identickou výškou na každé straně.

Sdílené pracovní místo

Desk sharing

Systém, ve kterém je jedno pracovní místo sdílené více zaměstnanci, což podporuje vzájemnou spolupráci a snižuje nároky na prostor.

Load Bar

Připevněná lišta v blízkosti pracovní stanice, která drží příslušenství a další předměty.

Sit stand desking

Stůl, který umožňuje uživateli střídat mezi sezením a stáním díky tomu, že jeho pracovní deska je výškově nastavitelná. Českým synonymem je „výškově nastavitelný stůl”. Pro muže středního vzrůstu se doporučuje výška stolu cca 70 cm, pro ženy pak 65 cm. Výška stolu by však vždy měla být nastavitelná přesně podle potřeb konkrétního člověka.

Sezení

Aktivní sezení

Aktivní sezení vám umožňuje pohybovat se při sezení. Jak dlouhodobé sezení, tak i dlouhodobé stání má negativní účinky na zdraví. Je tak vhodné ponechat si u stolu alespoň jeden typ aktivní židle nebo stoličky.

Asynchronní kontrola

Asynchronní kontrola v případě židle představuje multifunkční ovládací pro naklápění prvků židle tak, aby se záda nezávisle otáčela a umožnila vám nastavení různých poloh.

Záběr na křesla a konferenční stůl

Club chair

Pohodlné křeslo určené pro jednoho uživatele, často umístěné v salonku či lobby kanceláře.

Dynamická synchronní kontrola

Opěrka zad a sedák dynamicky reagují na pohyb člověka tak, aby neustále poskytovaly maximální možnou oporu a pohodlí. Ergonomicky velmi výhodné řešení pro dlouhodobou kancelářskou práci.

Guest chair

Malé křeslo pro hosty určené pro krátkodobé použití.

Love seat

Křeslo pro dvě osoby.

Místo pro samostatnou práci či setkání se s kolegy

Područka

Část židle určená na opření rukou. Ideálně by područky měly být z měkkého materiálu a výškově nastavitelné.

Sedák

Část židle, na které se nachází naše pozadí. Měl by mít nastavitelnou výšku a být posuvný dozadu i dopředu.

Polstrované červené pohovky

Soft seating

Sedací prvky nábytku, které jsou polstrované nebo se na nich nachází polštáře. Patří sem gauče, otomany, sedací pytle či polstrovaná křesla.

Stohovatelné červené židle

Stohovatelnost

Schopnost skládat jednotlivé prvky nábytku (zejména židle) na sebe a šetřit tak prostor, když nejsou používány.

Task chair

Specializovaná stolní nebo kancelářská židle. Kombinuje pohodlné sezení s ergonomickými funkcemi a poskytuje pracovníkům, kteří tráví dlouhé hodiny u svých stolů, podporu, kterou potřebují k efektivní práci.

Zádová opěrka

Část židle, která poskytuje oporu zad. Správně nastavená zádová opěrka udržuje přirozené zakřivení dolní části zad, snižuje napětí a umožňuje pohodlně sedět i několik hodin.

Monitory

Držák monitoru

Držáky monitoru slouží pro nastavení sklonu, výšky či natočení monitoru. Ideálně by měl horní okraj monitoru být ve výšce očí a vzdálený 40 až 70 cm od obličeje. Nevhodné nastavení monitoru může vést k bolestem v krční či bederní páteři.

Obnovovací frekvence

Schopnost monitoru vykreslit počet snímků za jednu sekundu. Čím vyšší obnovovací frekvence (udávaná v Hz), tím plynulejší je obraz na monitoru.

Odezva

Rychlost monitoru při zpracování požadavku na změnu aspektu obrazu (klik, pohnutí kurzorem). Nízká odezva znamená plynulý a ostrý obraz i při rapidních změnách v dynamickém digitálním prostředí.

Kabeláž

Cable management

Správa kabelů označuje správu a uspořádání elektrických nebo optických kabelů. Kabely se mohou snadno zamotat, což znesnadňuje práci a nevypadá příliš esteticky. S uspořádáním kabelů vám pomůže promyšlený kancelářský nábytek, lišty a další doplňky.

Horizontální a vertikální svod kabelů

Systém vedení kabelů v kanceláři po zemi, zdech a pracovních stolech. Kabely, uzavřené v kovovém nebo plastovém krytu, jsou vedeny tak, aby co nejméně narušovaly estetický vjem z kanceláře, nepřekážely při práci a zároveň zajistily připojení všech zaměstnanců k důležitým technologiím.

Wireless

Označení pro bezdrátové technologie. V moderní kanceláři mohou být bezdrátové počítačové periferie, případně lze bezdrátově například dobíjet mobilní telefony díky speciálním podložkám. Ty mohou být součástí kancelářského nábytku.

Digitalizace

Digitalizace v kanceláři

Sdílení informací, propojení týmů či možnost práce odkudkoliv a z jakéhokoliv zařízení. Digitalizace nám umožní mít ve správný čas všechny potřebné informace online nezávisle na místě, odkud pracujeme. S využitím chytrých aplikací, informačního systému a médií.

Uzamykatelné dřevěné skříňky

Blocks

Systém skříněk s chytrými zámky, které lze snadno zasadit do jakéhokoliv interiéru a používat pomocí mobilní aplikace.

Nástěnné ovládání teploty a vlhkosti v kanceláři

IoT

Zkratka pro „Internet of things” neboli internet věcí. Jedná se o propojení technologických zařízení se senzory. Na základě informací ze senzorů mohou pak nejrůznější chytrá zařízení v reálném čase měnit např. teplotu nebo vlhkost v kanceláři podle aktuální potřeby. 

Openspace s pracovními místy a relax zónou

Paperless office

Kancelář, ve které se pracuje s minimem papíru nebo je používání papíru eliminováno úplně. Bezpapírového chodu kanceláře lze dosáhnout spolehnutím se na digitální platformy pro tvorbu dokumentů.

Senzory

Součásti internetu věcí, které sbírají data o teplotě, vlhkosti či např. kvalitě vzduchu v kanceláři. Na základě sesbíraných dat se pak podmínky v kanceláři mění buď automaticky nebo podle momentálních potřeb zaměstnanců.

Spaceflow

Aplikace, která propojuje majitele budov s jejich obyvateli. Umožňuje efektivní řízení komunikace ohledně nabízených služeb v budově a také snadnější sdílení informací o využití jednotlivých prostorů. V kancelářích funguje skvěle jako nástroj pro sdílení služeb nebo např. pro rezervaci konferenčních místností či sdílených pracovních míst.

Záběr na mobilní telefon, sluchátka a notebook

Videoconferencing

Pořádání schůzek na dálku za využití telekomunikačních technologií, kdy je přenášen jak zvuk, tak obraz.

Akustika

Akustické panely rozdělující velký prostor kanceláře

Akustický panel

Panely představují zdi, zástěny či jiné oddělující prvky, které mohou být dekorativní i plnit praktickou, zejména akustickou funkci. Akustický panel či deska se vyrábí z materiálů pohlcujících zvuk. Když tedy zvuk prochází akustickou deskou, snižuje se intenzita zvuku. Ztráta zvukové energie je žádanou funkcí panelu v kancelářích i zasedacích místnostech.

Prostorová akustika

Šíření zvuku v uzavřených prostorech. Cílem při stavbě kanceláří je využít prostorové akustiky tak, aby se minimalizoval hluk a maximalizovalo soukromí jednotlivých zaměstnanců.

Psycho akustika

Subjektivní lidské vnímání zvuku. Každý z nás má jinou hladinu hluku, která nás obtěžuje a kancelářské prostory musí být vytvářeny se zřetelem k potřebám zaměstnanců.

Odhlučněná budka

Silent room

Přenosná odhlučněná budka, v níž je možné vést hovory v soukromí a bez rušivých akustických elementů z okolního prostředí.

Stavební akustika

Stavební obor, který se zabývá zejména zvukovou izolací v budovách.

Wall booth

Závěsný a odhlučněný telefonní box pro volání v soukromí i uprostřed jinak hlučné kanceláře.

Uzavřená odhlučněná kancelář pro 2 osoby

Microoffice

Uzavřené kanceláře pro 1 až 2 osoby, kde se můžeme soustředit či si vyřídit telefonní hovory bez rušení okolí. Výhodou microoffice je možnost jej umístit do interiéru bez nutnosti stavebních úprav.

Ostatní doplňky

Bean bag

Komfortní sedací pytel, který se hodí především jako odpočinkový prvek do relax zóny.

Záběr na ženu sedící v houpací síti s notebookem

Hamak

Hamak či hamaka představuje houpací síť sloužící k odpočinku a relaxaci. Představuje stylový doplněk kanceláře a ideální doplněk relax zóny.

Žena píše fixem na tabuli

Markerboard

Smazatelná tabule pro psaní speciální fixou. Někdy je možné se setkat i s termínem „whiteboard”.

Modré a šedé modifikovatelné sezení

Otoman

Otoman je typ gauče, pevná čalouněná pohovka bez opěradla.

Kancelářská pravidla

Zelená stěna a recepce

Green policy

Soubor pravidel v kanceláři, které mají zajistit snížení uhlíkové stopy a celkově ekologicky šetrnější chod pracoviště. Patří sem i podpora a zvyšování zeleně na pracovišti v podobě rostlin či zelených stěn.

Kid friendly

Kancelář s prostory vhodnými pro děti klientů (hrací prvky v čekárně) nebo zaměstnanců (zajištěné hlídání).

Kanceláře pet friendly

Pet friendly

Kancelář přátelská k mazlíčkům (zaměstnanec si na pracoviště může vzít s sebou domácí zvíře) může být pro vaše současné i budoucí zaměstnance obrovským přínosem.

Ocenění

BigSEE

BigSEE Interior Design Award je mezinárodní ocenění za kreativitu návrhu a kvalitní provedení interiérových prostor. CAPEXUS tuto cenu získal v roce 2019.

Red Dot Award

Nejprestižnější světové ocenění v oblasti designu, udělované za produktový a komunikační design. Držitelem Red Dot Award je i společnost Actiu, španělský výrobce kancelářského nábytku, kterého vČR výhradně zastupuje CAPEXUS.

Nemůžete najít termín, kterému nerozumíte? Dejte nám vědět a my jej rádi vysvětlíme a doplníme do slovníku. 

Stáhněte si náš slovník pojmů zaměřený na kancelářský nábytek a mějte jej vždy při ruce.

Publikováno: 22. 4. 2020

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.