Slovník pojmů – Kancelářský nábytek
Obecné pojmy
Ergonomie
Věda zabývající se optimalizací potřeb člověka v pracovním prostředí. Ergonomický nábytek představuje nábytek, který byl navržen tak, aby podporoval funkčnost a pohodlí člověka na pracovním místě. Správná ergonomie snižuje riziko problémů s pohybovým aparátem, bolest kloubů, problémy se zády, bolesti krku a další zdravotní problémy.
Modularita
Schopnost měnit parametry či tvar. Modulární nábytek je vyrobený tak, aby jej bylo možno použít přesně podle rozměrů a požadavků dané místnosti. Snadno se instaluje a rozebírá podle potřeby.
Korporátní identita/corporate identity
Způsob, jakým se daná firma vizuálně prezentuje vůči veřejnosti i v rámci svých vlastních pracovních prostor. Patří sem loga, barevná koncepce nábytku či zdí a doplňkové prvky jako nálepky nebo panely se znaky společnosti.
Off modular
Schopnost jednotlivých kusů kancelářského nábytku napojovat se nejen na koncích, ale také v jiných částech.
Wellbeing
Synonymum pro osobní pohodu. Wellbeing zaměstnanců je důležitým faktorem při navrhování kancelářského nábytku a prostorů.
Workplace
Pracoviště – širší pojem pro kancelářskou budovu, konkrétní patro nebo např. coworkingový prostor, ve kterém vykonáváme práci.
Workspace
Pracovní místo, ať už samostatná kancelář nebo konkrétní stůl, u kterého pracujeme.
Workstation
Pracovní stanice, která je zpravidla zaměřena na konkrétní typ úkolu, např. psaní, práce v call centru atd. Pracovní stanice se zástěnou jsou dobrou volbou v open space kancelářích, protože nabízí pracovníkům prostor pro soustředění a efektivní výkon práce.
Typy místností v kanceláři
Closed office
Kancelářské prostory, které jsou rozdělené do oddělených místností, v nichž pracují jednotlivci či menší týmy.
Meeting room
Konferenční místnost určená pro setkávání s klienty, kolegy nebo obchodními partnery. Správně vyřešená konferenční místnost by měla nabízet vysokou míru flexibility díky modulárnímu nábytku a dalším nastavitelným prvkům.
Openspace/Open space
Kancelář, která se vyznačuje velkým sdíleným prostorem bez rozdělení do jednotlivých místností. Soukromí a pohodu zaměstnanců lze i v open space kanceláři docílit pomocí správně umístěných prostorových a akustických prvků.
Phone booth
Mini kancelář či pracovní místo podobné uzavřené telefonní budce, které umožňuje pracovat ve stoje a bez rušivých elementů z okolního prostředí.
Safe haven
Místnost v kanceláři navržená pro relaxaci, zklidnění a načerpání energie.
Pracovní místo/stůl
Anti-Rebound
Tato funkce nábytku zajišťuje, že zásuvka se neotevře ani nevrací, když je zavřena běžnou silou.
Bench desking
Lavicové sezení je řešením využívajícím vhodně prostor. Tento systém kancelářských stolů je nejvhodnější pro velké otevřené prostory a skvělé pro společnosti, které sází na sdílení stolů.
Coffee table
Stůl se čtvercovou horní částí uzavřenou na všech stranách a identickou výškou na každé straně.
Desk sharing
Systém, ve kterém je jedno pracovní místo sdílené více zaměstnanci, což podporuje vzájemnou spolupráci a snižuje nároky na prostor.
Load Bar
Připevněná lišta v blízkosti pracovní stanice, která drží příslušenství a další předměty.
Sit stand desking
Stůl, který umožňuje uživateli střídat mezi sezením a stáním díky tomu, že jeho pracovní deska je výškově nastavitelná. Českým synonymem je „výškově nastavitelný stůl”. Pro muže středního vzrůstu se doporučuje výška stolu cca 70 cm, pro ženy pak 65 cm. Výška stolu by však vždy měla být nastavitelná přesně podle potřeb konkrétního člověka.
Sezení
Aktivní sezení
Aktivní sezení vám umožňuje pohybovat se při sezení. Jak dlouhodobé sezení, tak i dlouhodobé stání má negativní účinky na zdraví. Je tak vhodné ponechat si u stolu alespoň jeden typ aktivní židle nebo stoličky.
Asynchronní kontrola
Asynchronní kontrola v případě židle představuje multifunkční ovládací pro naklápění prvků židle tak, aby se záda nezávisle otáčela a umožnila vám nastavení různých poloh.
Club chair
Pohodlné křeslo určené pro jednoho uživatele, často umístěné v salonku či lobby kanceláře.
Dynamická synchronní kontrola
Opěrka zad a sedák dynamicky reagují na pohyb člověka tak, aby neustále poskytovaly maximální možnou oporu a pohodlí. Ergonomicky velmi výhodné řešení pro dlouhodobou kancelářskou práci.
Guest chair
Malé křeslo pro hosty určené pro krátkodobé použití.
Love seat
Křeslo pro dvě osoby.
Područka
Část židle určená na opření rukou. Ideálně by područky měly být z měkkého materiálu a výškově nastavitelné.
Sedák
Část židle, na které se nachází naše pozadí. Měl by mít nastavitelnou výšku a být posuvný dozadu i dopředu.
Soft seating
Sedací prvky nábytku, které jsou polstrované nebo se na nich nachází polštáře. Patří sem gauče, otomany, sedací pytle či polstrovaná křesla.
Stohovatelnost
Schopnost skládat jednotlivé prvky nábytku (zejména židle) na sebe a šetřit tak prostor, když nejsou používány.
Task chair
Specializovaná stolní nebo kancelářská židle. Kombinuje pohodlné sezení s ergonomickými funkcemi a poskytuje pracovníkům, kteří tráví dlouhé hodiny u svých stolů, podporu, kterou potřebují k efektivní práci.
Zádová opěrka
Část židle, která poskytuje oporu zad. Správně nastavená zádová opěrka udržuje přirozené zakřivení dolní části zad, snižuje napětí a umožňuje pohodlně sedět i několik hodin.
Monitory
Držák monitoru
Držáky monitoru slouží pro nastavení sklonu, výšky či natočení monitoru. Ideálně by měl horní okraj monitoru být ve výšce očí a vzdálený 40 až 70 cm od obličeje. Nevhodné nastavení monitoru může vést k bolestem v krční či bederní páteři.
Obnovovací frekvence
Schopnost monitoru vykreslit počet snímků za jednu sekundu. Čím vyšší obnovovací frekvence (udávaná v Hz), tím plynulejší je obraz na monitoru.
Odezva
Rychlost monitoru při zpracování požadavku na změnu aspektu obrazu (klik, pohnutí kurzorem). Nízká odezva znamená plynulý a ostrý obraz i při rapidních změnách v dynamickém digitálním prostředí.
Kabeláž
Cable management
Správa kabelů označuje správu a uspořádání elektrických nebo optických kabelů. Kabely se mohou snadno zamotat, což znesnadňuje práci a nevypadá příliš esteticky. S uspořádáním kabelů vám pomůže promyšlený kancelářský nábytek, lišty a další doplňky.
Horizontální a vertikální svod kabelů
Systém vedení kabelů v kanceláři po zemi, zdech a pracovních stolech. Kabely, uzavřené v kovovém nebo plastovém krytu, jsou vedeny tak, aby co nejméně narušovaly estetický vjem z kanceláře, nepřekážely při práci a zároveň zajistily připojení všech zaměstnanců k důležitým technologiím.
Wireless
Označení pro bezdrátové technologie. V moderní kanceláři mohou být bezdrátové počítačové periferie, případně lze bezdrátově například dobíjet mobilní telefony díky speciálním podložkám. Ty mohou být součástí kancelářského nábytku.
Digitalizace
Digitalizace v kanceláři
Sdílení informací, propojení týmů či možnost práce odkudkoliv a z jakéhokoliv zařízení. Digitalizace nám umožní mít ve správný čas všechny potřebné informace online nezávisle na místě, odkud pracujeme. S využitím chytrých aplikací, informačního systému a médií.
Blocks
Systém skříněk s chytrými zámky, které lze snadno zasadit do jakéhokoliv interiéru a používat pomocí mobilní aplikace.
IoT
Zkratka pro „Internet of things” neboli internet věcí. Jedná se o propojení technologických zařízení se senzory. Na základě informací ze senzorů mohou pak nejrůznější chytrá zařízení v reálném čase měnit např. teplotu nebo vlhkost v kanceláři podle aktuální potřeby.
Paperless office
Kancelář, ve které se pracuje s minimem papíru nebo je používání papíru eliminováno úplně. Bezpapírového chodu kanceláře lze dosáhnout spolehnutím se na digitální platformy pro tvorbu dokumentů.
Senzory
Součásti internetu věcí, které sbírají data o teplotě, vlhkosti či např. kvalitě vzduchu v kanceláři. Na základě sesbíraných dat se pak podmínky v kanceláři mění buď automaticky nebo podle momentálních potřeb zaměstnanců.
Spaceflow
Aplikace, která propojuje majitele budov s jejich obyvateli. Umožňuje efektivní řízení komunikace ohledně nabízených služeb v budově a také snadnější sdílení informací o využití jednotlivých prostorů. V kancelářích funguje skvěle jako nástroj pro sdílení služeb nebo např. pro rezervaci konferenčních místností či sdílených pracovních míst.
Videoconferencing
Pořádání schůzek na dálku za využití telekomunikačních technologií, kdy je přenášen jak zvuk, tak obraz.
Akustika
Akustický panel
Panely představují zdi, zástěny či jiné oddělující prvky, které mohou být dekorativní i plnit praktickou, zejména akustickou funkci. Akustický panel či deska se vyrábí z materiálů pohlcujících zvuk. Když tedy zvuk prochází akustickou deskou, snižuje se intenzita zvuku. Ztráta zvukové energie je žádanou funkcí panelu v kancelářích i zasedacích místnostech.
Prostorová akustika
Šíření zvuku v uzavřených prostorech. Cílem při stavbě kanceláří je využít prostorové akustiky tak, aby se minimalizoval hluk a maximalizovalo soukromí jednotlivých zaměstnanců.
Psycho akustika
Subjektivní lidské vnímání zvuku. Každý z nás má jinou hladinu hluku, která nás obtěžuje a kancelářské prostory musí být vytvářeny se zřetelem k potřebám zaměstnanců.
Silent room
Přenosná odhlučněná budka, v níž je možné vést hovory v soukromí a bez rušivých akustických elementů z okolního prostředí.
Stavební akustika
Stavební obor, který se zabývá zejména zvukovou izolací v budovách.
Wall booth
Závěsný a odhlučněný telefonní box pro volání v soukromí i uprostřed jinak hlučné kanceláře.
Microoffice
Uzavřené kanceláře pro 1 až 2 osoby, kde se můžeme soustředit či si vyřídit telefonní hovory bez rušení okolí. Výhodou microoffice je možnost jej umístit do interiéru bez nutnosti stavebních úprav.
Ostatní doplňky
Bean bag
Komfortní sedací pytel, který se hodí především jako odpočinkový prvek do relax zóny.
Hamak
Hamak či hamaka představuje houpací síť sloužící k odpočinku a relaxaci. Představuje stylový doplněk kanceláře a ideální doplněk relax zóny.
Markerboard
Smazatelná tabule pro psaní speciální fixou. Někdy je možné se setkat i s termínem „whiteboard”.
Otoman
Otoman je typ gauče, pevná čalouněná pohovka bez opěradla.
Kancelářská pravidla
Green policy
Soubor pravidel v kanceláři, které mají zajistit snížení uhlíkové stopy a celkově ekologicky šetrnější chod pracoviště. Patří sem i podpora a zvyšování zeleně na pracovišti v podobě rostlin či zelených stěn.
Kid friendly
Kancelář s prostory vhodnými pro děti klientů (hrací prvky v čekárně) nebo zaměstnanců (zajištěné hlídání).
Pet friendly
Kancelář přátelská k mazlíčkům (zaměstnanec si na pracoviště může vzít s sebou domácí zvíře) může být pro vaše současné i budoucí zaměstnance obrovským přínosem.
Ocenění
BigSEE
BigSEE Interior Design Award je mezinárodní ocenění za kreativitu návrhu a kvalitní provedení interiérových prostor. CAPEXUS tuto cenu získal v roce 2019.
Red Dot Award
Nejprestižnější světové ocenění v oblasti designu, udělované za produktový a komunikační design. Držitelem Red Dot Award je i společnost Actiu, španělský výrobce kancelářského nábytku, kterého vČR výhradně zastupuje CAPEXUS.
Nemůžete najít termín, kterému nerozumíte? Dejte nám vědět a my jej rádi vysvětlíme a doplníme do slovníku.
Stáhněte si náš slovník pojmů zaměřený na kancelářský nábytek a mějte jej vždy při ruce.
Publikováno: 22. 4. 2020