Recepce – prostor, který utváří první dojem
Potenciální klient si během prvních pár okamžiků vytváří názor o budově a společnostech, které ji obývají. Rychlý pohled rozhoduje, jak je budova přitažlivá a často také, zda je dostatečně hodnověrná a zda by ji chtěl obývat. Není možné ovlivnit, co si lidé myslí, je však možné obrátit první dojem ve svůj prospěch – vytvořit přívětivé a reprezentativní prostředí recepční a vstupní zóny
Dispozice a architektonický záměr
Recepční zóna je zásadní součástí architektonické či chcete-li designové prezentace budovy. Recepce a vstupní lobby je prostor, kde návštěvníci i klienti získají svůj první dojem - vstupní část by tedy měla být přívětivá, bezpečná, nikoli však studená a nezajímavá.
Korporátní image
Zároveň by měla zaujmout něčím inovativním, něčím, co je originální a je k vidění pouze na té dané budově. Recepce a přilehlé prostory jsou vhodným místem, kde se mohou objevit unikátní designová řešení. Recepce by měla působit elegantně a profesionálně, zároveň být praktická pro personál zajišťující každodenní provoz. Měla by odrážet korporátní image budovy a podporovat kulturu a značku svých nájemců. Měla by pomáhat návštěvníkům se zorientovat.
Multifunkční prostor
Design a zařízení recepce má za úkol splnit jak praktické, tak vizuální požadavky, které vyhoví rezidentům i novým návštěvníkům, a to vše při plném provozu, kontrole vstupu a hladkém transportu zaměstnanců.
Často se stává, že vstupní prostory jsou využívány nedostatečně - trendem je vytvářet multifunkční prostor, který dokáže sloužit jako neformální meeting zóna, místo pro krátká setkání s klienty a obchodními partnery.
Správná cirkulace vzduchu
Náročnou disciplínou je vytápění a chlazení recepční části, jelikož cirkulace vzduchu zvenčí může velmi rychle a nepříjemně snížit vnitřní teplotu. I tyto faktory je nutné zohlednit při tvorbě návrhu designu a technologií. Důležité je také nezapomenout zohlednit všechny hygienické a bezpečnostní normy a regulace.
Základní body pro úspěšný návrh:
1. Originální a reprezentativní recepční pult
- Tvar – půdorys recepčního pultu vychází z dispozice a transportních tras – pult může být lineární či částečně uzavřený (tvar L, C). Klasikou jsou pulty obdélníkové, moderní mohou být různě prolamované či mít oblé hrany
- Velikost zohledňuje možnosti prostoru a počet zaměstnanců, kteří na recepci pracují
- Materiál – současným trendem je dřevo, sklo, corian. Všechny tyto materiály nabízí jak osvědčená a standardní řešení, tak možnost velmi netradičních tvarů
- Podsvícení pultu - například ve spodní části - vytváří dojem jakoby se pult v prostoru vznášel
2. Osobité a kvalitní materiály
- Kvalitní podlaha je základ, na kterém se nevyplatí šetřit. Nehezkou podlahovou krytinu žádným způsobem nezakryjete
- Obklad za recepcí – dřevěný, kamenný či odolný grafický obklad může být atraktivním doplňkem recepční části
- Podhled – nezapomínejte, že návštěvník se dívá i nad horizont svých očí. Dřevěné lamelové, podvěšené sádrokartonové či atypické plechové podhledy vypadají ve vstupních částech neotřele
3. Odolný a trvanlivý sedací nábytek
- Vysoké zátěži společného prostoru odolá pouze kvalitní nábytek uzpůsobený pro komerční využití
- Kvalita zpracování a potahového materiálu Vám zaručí, že se čalounění neošoupe
- Nábytek by měl být modulární a poskytovat různé možnosti uspořádán
4. Logo budovy a nájemníků
- osvědčený způsob jak loga zdůraznit je použít LED podsvětlení
5. Osvětlení
- cílem je různorodá světelná atmosféra, které docílíte vícero druhy světelných zrojů – bodové osvětlení povýší recepční pult na dominantu prostoru
Teorie bojuje s praxí a ideální stav s rozpočtem
Velkým trendem dnešním dnů v rámci zvýšení konkurenceschopnosti budov jsou revitalizace vstupních lobby a recepcí za provozu. Do této problematiky vstupuje mnoho faktorů, které zadavatel i realizační firma musí řešit.
Většina projektů tohoto typu se setkává s řešením omezení rekonstrukce za provozu, použití původních materiálů v kontextu celé budovy, nedostatku dokumentace skutečného stavu, autorskými právy, která nejsou historicky řešena, špatně připravenou infrastrukturou ve vstupním lobby a dalšími. Samostatnou kapitolou zůstává často velmi slabá propojenost mezi zadáním investora, ideovým návrhem architekta a porovnáním rozpočtu s finální vytendrovanou cenou.