Podstatné ingredience moderní „čekárny“
Moderní „waiting room” má do klasické čekárny daleko. Čekání automaticky testuje naši trpělivost a nutí nás všimnout si nejrůznějších detailů. Pokud tedy vybavíte prostor, kde vaši klienti/byznys partneři/potenciální zaměstnanci čekají, několika nepohodlnými židlemi
a malým stolkem s neaktuálním tiskem, rozhodně tím nepomůžete vytvořit dobrý dojem.
Firemní identita
Při čekání dnes sice spousta lidí upíná svůj pohled na obrazovku telefonu, ale přece jenom přitom také zvládáme pozorovat i naše okolí. V čekacím prostoru
je proto ideální příležitost pro prezentaci vizuální identity společnosti. Nábytek, recepce a stěny by měly dohromady ladit ve firemních barvách. Nezapomínejte ani na výraznější prvky v podobě loga. Identitu lze zapojit
i nejrůznějšími hravými způsoby, např. malou výstavou zmenšených modelů produktů. Cílem je vyhnout se monotónnímu prostoru, který nic nevypovídá o vaší firmě.
Osobní prostor
Z hlediska sezení je potřeba vždy najít kompromis mezi efektivním využitím prostoru a maximalizací komfortu čekajících (přičemž prioritu má druhý faktor). Mnoho z nás má určitě vzpomínku na čekání u lékaře, kde se mačkáme loket na loket s ostatními pacienty
v nepohodlných křeslech. Tomu se snažte vyhnout za každou cenu. Osobní prostor je při čekání velmi důležitý. Ideálně by sedací nábytek v čekací místnosti měl kombinovat samostatné židle, polstrovaná křesla a jeden či dva gauče ideální pro menší skupinky.
Pokud například vybavíte čekací místnost pouze pohodlnými gauči, vytvoříte tím nepříjemné situace pro lidi, kteří se navzájem neznají. Přítomnost stolů normální velikosti může také několikanásobně zvýšit pohodlí a praktičnost pro čekající. Z hlediska osobního prostoru je také nutné vzít v potaz akustiku. Nejen v kancelářích, ale také v čekacích místnostech, se vyplatí zařadit nejrůznější dělící prvky a umožnit nerušené hovory.
Nabídněte svačinu
Občerstvení v podobě kvalitní kávy, dostupné chladné vody a ideálně také nějaké menší svačinky dokáže udělat z čekání relativně příjemnou záležitost. Nasypáním mentolových bonbonů do malé misky uprostřed stolu to opravdu nekončí.
Investice do občerstvovací stanice také může pomoci rozproudit sociální aspekt čekací místnosti a sníží úzkostlivost některých čekajících, kteří nechtějí žádat o sklenici vody či kávu na recepci. Samozřejmostí je udržování absolutní čistoty občerstvovacího prostoru a hygienické nezávadnosti všech poskytovaných
nápojů a potravin.
Dodejte volnost
Mix časopisů o houbaření, rybolovu a celebritách do moderního čekacího prostoru už skutečně nepatří. Jakékoliv dostupné tiskoviny by měly spíše prezentovat vaši společnost a podávat důležité informace pro čekající. Místo časopisů dodejte čekajícím lidem volnost
v tom, jak trávit dobu, než na ně přijde řada. Samozřejmostí by tedy mělo být dostatečně rychlé
a stabilní Wi-Fi připojení zdarma.
ve snaze zkrátit si čekání
Stále více oblíbenější jsou také přístupné tablety, které můžete zapojit do prostoru ve vizuálně zajímavých stojanech, nebo je třeba rovnou spojit s křesly. Skvělým způsobem, jak zpříjemnit čekání pomocí moderních technologií, je minimalizace času nutně stráveného přímo v čekací místnosti. Využít můžete samostatnou aplikaci přímo pro vaše účely, nebo některou z hojně používaných aplikací pro posílání zpráv. Informujte čekající 5 minut předtím, než se jim někdo může věnovat. Umožníte jim tak strávit zbytek času jakkoliv uváží za vhodné.
Udržujte prostor přístupný
Přístupnost pro široké spektrum lidí s nejrůznějšími handicapy je velmi důležitá. Vytvořte jasnou cestu napříč čekacím prostorem bez překážek a poskytněte lidem s problémy s mobilitou možnost vybrat si místo pro sezení. Vytvořte tedy dostatek volných míst, nejlépe
u stěn, mezi jednotlivými křesly, židlemi a gauči, aby každý měl stejnou svobodu výběru.
Zapojte přírodní prvky
Živé přírodní prvky plní hned několik důležitých funkcí. Působí uklidňujícím dojmem, vizuálně osvěžují prostor
a mohou sloužit jako součást akustického odstínění jednotlivých částí prostoru. Přírodní prvky také dokáží nasměrovat pozornost čekajících tam, kam potřebujete. Skvěle funguje například živá stěna za recepcí. Rostliny
v čekárně také dodávají subjektivní pocit lepšího dýchání a tím pomáhají snižovat úzkost čekajících (reálně rostlinami množství kyslíku v místnosti příliš nezvýšíte, ale jejich psychologický efekt je výrazný).
Ať už má sloužit čekací prostor komukoliv, je třeba vždy vzít v potaz profil společnosti i lidí, kteří v něm budou trávit většinu času. Správný design se vždy zakládá nejenom na moderních trendech, ale vychází z reálných zkušeností a potřeb. Moderní čekárna nemůže fungovat jako odkladiště přebytků z trafiky, ale musí být integrovanou součástí celého prostoru funkčně spojenou s recepcí a zbytkem místností.
CAPEXUS pro vás navrhne jak nové prostředí čekárny, tak nové kanceláře.
Autoři fotografií: Milan Mošna, Rastislav Blaško , Martin Šlechta a Zuzana Benešová (Everbay.co)
Publikováno: 7. 9. 2020