Co očekávají mileniálové od kanceláří a firemní kultury?

Každý člověk, který se narodil mezi lety 1981 a 1996, je součástí generace tzv. mileniálů. Už v roce 2025 bude tato kohorta představovat
až 50 % pracovní síly ve světě. Je tedy nasnadě, že by se zaměstnavatelé měli velmi zajímat o to, co mileniály spojuje, když přijde na požadavky ohledně pracovního prostředí, designu prostor či firemní kultury. Zpětná vazba od zaměstnanců by měla být jedním ze směrodatných faktorů evoluce kancelářského prostoru. Jaké mají tedy mileniálové v kanceláři potřeby, přání a touhy?

Odpočinková zóna ve společnosti Notix s pohodlným interiérem pro relaxaci zaměstnanců

Zaměstnavatelé se společnými hodnotami

Mileniálové se vyznačují poměrně častou změnou povolání. V průměru tato generace přechází z jedné pozice na druhou každé 2 až 3 roky. Podle průzkumu provedeného auditorským gigantem Deloitte se však tento trend začíná obracet. Počet mileniálů, kteří se chytají odejít od zaměstnavatele do 2 let, se v roce 2020 snížil z 49 % na 31 %. Významnou roli zde samozřejmě hraje ekonomická nejistota nastolená pandemií koronaviru.

Velké množství respondentů však kromě strachu o živobytí také hlásí mnohem větší ochotu zaměstnavatelů vycházet mladým zaměstnancům vstříc, co se týče jejich hodnot. Nejvíce na zaměstnavatelích mileniálové oceňují

  • Inkluzivní přístup (71 % respondentů)
  • Pozitivní dopad na místní komunitu (69 % respondentů)
  • Poskytování stimulujícího a motivujícího pracovního prostředí (67 % respondentů)
  • Aktivní mentoring nových zaměstnanců (65 % respondentů)
  • Omezování negativních dopadů na životní prostředí (61 % respondentů)
Flexibilní otevřený prostor s modulárním nábytkem BEND od Actiu

Větší flexibilita práce

Sezení na stejné židli, u stejného stolu, každý den od 9 do 5. To už dnes rozhodně neletí a mileniálové se s takovým režimem jen těžko ztotožňují. Na popularitě si samozřejmě v současné situaci získává alespoň částečná práce z domova, ovšem i v kanceláři je potřeba flexibilitu podporovat. Během dne mohou mít zaměstnanci jiné nároky na své pracovní prostředí a design kanceláře jim může pomoci díky modulárnímu nábytku
a víceúčelovým řešením.

S flexibilním využitím prostoru jsou spojeny také menší nároky na celkovou plochu kanceláří. To znamená nižší náklady pro firmu na nájem a zároveň i teoreticky nižší uhlíkovou stopu kanceláře. Dle Katariny Jeremić až 45 % mileniálů preferuje vyšší flexibilitu v práci nad vyšším platebním ohodnocením.

Prosklené uzavřené kanceláře s ergonomickým nábytkem ve společnosti Takeda

Místo bez kancelářského shonu

Oblíbenost open office layoutů nemizí, ale moderní přístup k otevřenému prostoru v kanceláři je na hony vzdálený řadám stolů seřazeným v těsné blízkosti. Mileniálové vyžadují větší soukromí a možnost oddechu od hluku a shonu v kanceláři. Proto jsou dnes velmi oblíbené například chytře rozestavěné skleněné příčky, které prostor rozdělí, ale nepřipraví jej o světlo a vzdušnost.

Telefonní budka pro soukromé vyřizování hovorů

Moderní zázemí

Soukromí a ticho pak zajistí odhlučněné budky nebo určené klidové zóny. Díky nim mají zaměstnanci možnost načerpat energii kdykoliv během dne nebo vyřídit potřebné záležitosti beze strachu, že je uslyší celé patro. Přesto, že si mileniálové potrpí na určitou úroveň soukromí, nepředpokládá se masivní návrat klasických uzavřených kanceláří. Otevřený, ale členitý a flexibilní prostor totiž mnohem lépe nahrává spolupráci, které si tato generace velmi cení.

Zasedací místnost s designovým interiérem v dřevěném dekoru

Mentorský přístup

Expert na kancelářský design Jonathan Webb ve své studii z roku 2014 zjistil, že si studenti často po škole neví rady
a tápou
. Místo univerzitního prostředí, kde je zdůrazňováno kladení otázek, zvídavost a ochota vysvětlit problémy, jsou totiž vrženi do pracovních vod, ve kterých musí hned plavat. Z pohledu firmy tak dává smysl zamyslet se nad tím, jak mladým lidem pomoci vstoupit do pracovního procesu co nejsnadněji.

Otevřenost a schopnost naslouchat podle studie Millennials at Work: Investigating the Specificity of Generation Y versus Other Generations představují jedny z nejvíce oceňovaných vlastností zaměstnavatelů z pohledu mileniálů. Lepší mentoring se odráží také
v designu kanceláří. Kancelář nadřízeného umístěna v blízkosti pracovních míst ostatních zaměstnanců vyvolává mnohem pozitivnější odezvu, než když šéf sedí v nejvyšším patře, do kterého se nedostanete bez zvláštní karty. 

Moderní pracovní prostředí s novými technologiemi

Kreativita
a technologie

Mileniálové jsou první generací, která vyrostla s relativně snadným přístupem k osobním počítačům, internetu
a později také chytrým telefonům. Technologie představuje součást jejich každodenního života
a špatné technologické zázemí v kanceláří mileniálové moc netolerují. Správně využité moderní technologie dokáží lépe propojit kolegy napříč celým světem
a poskytují nejlepší základnu pro plné využití potenciálu zaměstnanců.

Světlý prostor v nových kancelářích T-Mobile přináší pohodlné sezení. Na obrázku je čekárna v konferenčních místnostech

Generace Y a Z

Kancelářské prostory už dávno nejsou šedavým skladištěm zaměstnanců. Úspěšné firmy se snaží udržet talentované lidi i pomocí promyšleného designu založeného na reálných přáních zaměstnanců. Mileniálové si zaměstnavatele podle kanceláří vybírají
a není radno zapomínat, že brzy zcela ovládnou pracovní trh společně s nastupující generací Z.

CAPEXUS vám pomůže tuto cílovou skupinu zaměstnanců zaujmout.
Realizujeme váš projekt od začátku do konce.


Autoři fotografií: Petr Andrlík,  Jiří Bednář 

Publikováno: 4. 1. 2021

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.