Extrovert, introvert nebo snad ambivert?
Uspořádání kanceláří má na efektivitu práce jednotlivých typů osobnosti zásadní vliv.
Velký open space plný neustále komunikujících lidí. Tak vypadá většina dnešních kanceláří, ve kterých trávíme osm a více hodin denně. Určitému osobnostnímu typu vyhovují, protože neustálý kontakt a komunikace jim je vlastní a nabíjí je energií. Ano, tušíte správně, mluvíme o extrovertech. Naopak uzavřenějším introvertům činí práce v open space kancelářích skutečný problém a dokonce kvůli tomu podávají nižší výkony než by mohli.
Kolik je introvertů?
Možná jste přesvědčení, že introvertů je mezi námi zanedbatelná menšina. Omyl! Jak uvádí Susan Cainová, autorka amerického bestselleru „Ticho. Síla introvertů ve světě, který nikdy nepřestává mluvit“, jde možná dokonce o polovinu celé populace. Mezi jinými pak jmenuje osobnosti jako Bill Gates, Steve Wozniak, J.K. Rowlingová, Charles Darwin nebo například Rosa Parksová.
Ti všichni navzdory - anebo možná právě díky své introvertní povaze - dokázali opravdu velké věci. A to je důvod, proč bychom na introverty a jejich požadavky měli brát ohled i ve chvíli, kdy plánujeme, jak uspořádat pracoviště.
Rysy lidské povahy
Ještě než se budeme věnovat tomu, jaká podoba kanceláří bude vyhovovat oběma osobnostním typům, je třeba zmínit, že mezi sebou najdeme skutečně málo stoprocentních introvertů i extrovertů. Mnoho z nás se nachází kdesi na pomezí mezi oběma druhy osobnosti. Občas si týmovou práci užíváme, ale jsou chvíle, kdy se „hlučícímu davu“ potřebujeme trochu vzdálit a „nabít si baterky“ mimo něj.
Ambivert
Psychologové někdy hovoří o osobnostním mezitypu, pro který se ustálilo označení ambivert. Tito lidé mají nezřídka k jednomu z pólu osobností blíže, nicméně dokáží se obvykle poměrně dobře přizpůsobit, pokud je to třeba. Také z jejich potřeb je nutné při plánování vnitřního spořádání kancelářských prostorů počítat.
Nový typ kanceláří
Je jasné, že není možné vrátit se do časově čím dál vzdálenější éry uzavřených kanceláří. Dnes jsou ale nezbytnou a samozřejmou součástí práce meetingy, brainstorming a další druhy týmových aktivit, které nám brání pracovat ve zcela uzavřených a oddělených místnostech. Přirozeně i po introvertech dnes jejich šéfové požadují, aby své nápady a informace sdíleli. Tomu se většina z nich dokáže přizpůsobit, ale individuální a soustředěné práci se věnují přeci jen o něco raději, a to nejlépe mimo centrum veškerého dění.
Kombinace prostředí
Vědomí psychologické odlišnosti zaměstnanců vede stále více firem k tomu, že dávají přednost takzvaným flexibilním kancelářím. Ty nabízejí kombinaci samostatných pracovních míst, tichých zón, prostor, kde se lidé mohou neformálně a přirozeně potkávat, počítačových center nebo dokonce kaváren a knihoven. Důležité jsou i doplňky jakými jsou například uzavřené a odhlučněné „telefonní budky“, díky kterým se lidé nebudou při telefonování rušit.
Jistým průkopníkem v tomto směru byla společnost Microsoft, která své prostory vybavila četnými posuvnými dveřmi a pohyblivými stěnami, aby se zaměstnanci mohli rozhodnout, kdy budou pracovat s ostatními a kdy se na svou práci budou soustředit o samotě.
Lidská povaha
Většímu rozšíření flexibilních kanceláří dnes nahrávají moderní technologie, které umožňují komunikovat i jinak než tváří v tvář. Introvert, který po poradě nejspíš zamíří do oddělených tichých prostor, může bez problému s ostatními komunikovat třeba skrze chat. Naopak extrovert se k práci nechá stimulovat interakcí s ostatními, proto asi zůstane v centru dění. A ambivert? Ten bude střídat pracovní prostory podle momentálního charakteru práce i právě dominujícího nastavení.
Zdroj části použitých fotek:
Image courtesy of Stuart Miles at FreeDigitalPhotos.net
Image courtesy of David Castillo Dominici at FreeDigitalPhotos.net