Jak nás barvy ovlivňují v pracovním prostředí?
Od samého probuzení na naše tělo působí množství vjemů. Zatímco některým věnujeme vědomou pozornost, nad jinými se nezamýšlíme. Přesto právě podprahové vjemy ovlivňují naše chování, komunikaci, aktivitu, pocity a náladu. Do škatulky instinktivních podnětů spadají také barvy, které nás obklopují ze všech stran.
Všichni se rodíme se smyslem pro barvy, jak jinak si vysvětlit, že se nám nelíbí fialové pyžamo a ze všech triček ve skříni nejčastěji bereme ty v tmavě modré barvě? Přemýšleli jste někdy nad tím, jak se cítíte v práci?

Kritéria pro výběr kancelářské výmalby
Vhodná barva není jen věcí vašeho vkusu. Důležitou roli hraje druh podnikání, orientace kanceláře z hlediska světových stran, velikost prostoru a světelné podmínky. Vůbec nejpodstatnějším kritériem pro výběr adekvátního odstínu je skutečnost, zda si přejeme, aby nás zvolená barva stimulovala či naopak uklidňovala.
Od toho se dále odvíjí i stupeň sytosti barev, tmavé povzbudí, bledé mají relaxační charakter. Pakliže je vaše kancelář místem, kde se navíc setkáváte s klienty, nepodceňujte filozofii společnosti, potažmo dojem, který byste chtěli vyvolat u ostatních.

Barvy, které „frčí“ a „pracují s vámi“
Pantone Color Institute zvolila pro rok 2018 barvou roku ultrafialovou. Barvu roku tato společnost vybírá už téměř 20 let a pro letošek vsadila na odstín ležící ve spektru mezi agresivní červenou a klidnou modrou. Tato barva prý tvoří skvělé spojení dvou naprosto kontrastních barev.

Vlastní intuice a vkus
Ultrafialová je podle výkonné ředitelky firmy Pantone Color Institute Leatrice Eismanové „komplexní a kontemplativní. Naznačuje tajemství kosmu, nové objevy a vše, co leží v budoucnu před námi.“ Podle americké odbornice na barvy letošní ultrafialová symbolizuje nekonformnost a experimenty.
Mimochodem pro rok 2019 pak stejný institut zvolil korálovou. Co se týče trendů tak vás mohou nasměrovat, ale je důležité se řídit především vlastními pocity a vkusem.

Kombinace barev
Z palety barevných odstínů se na výsluní dlouhodobě udržuje modrá a zelená. V případě velkých ploch je klidně kombinujte s bílou, která by sama o sobě působila monotónně a nudně.

Uklidňující modrá
Dlouhodobě se ukazuje, že modrá barva zvyšuje koncentraci, zcela nevědomě vás podpoří k plnění zadaných úkolů a zvláště, pracujete-li po celý den, dopomůže vám k jasné mysli a vyššímu výkonu. Svůj účel splní v odvětvích vyžadujících vysokou dávku soustředění a produktivity. Navozuje důvěru a serióznost, proto je ideální barvou na úřadech, v bankovním sektoru nebo v ordinacích.

Rozjasňující teplé barvy
Kancelář však není jen prostředím pro státní úředníky, obchodníky a back office pracovníky. Mnohé z nich obsazují umělci, spisovatelé, vývojáři a další jedinci, pro něž je více než produktivita a rychlé reakce důležitá nápaditost, originalita a tvůrčí myšlení. Právě tyto aspekty podněcuje žlutá barva, jíž lze navíc decentně zkombinovat s neméně kreativní oranžovou.

Barva přírody
Podobnými vlastnostmi se prezentují zelené tóny. Velkým přínosem budou hlavně v kancelářích lokalizovaných zcela mimo přírodu. Ačkoli zelená barva přináší originální nápady, působí klidně a vnáší do pracovního procesu harmonii, pro „akční“ zaměstnance ale může být stagnující.

Populární černá
Černou používejte raději v malém množství pouze jako akcent. Podle některých odborníků potřebuje určité množství černé barvy každý interiér, protože díky ní získá prostor na hloubce.

Psychologie barev
Výše zmíněné barvy je možné slučovat s neutrálními béžovými odstíny. Krátkodobou intenzivní činnost podpoříte tmavými barvami, dlouhodobému soustředění prospějí spíše světlé studené tóny. Obecně platí, že světlejší barvy prostor provzdušňují a zvětší, naopak tmavé barvy zahřejí a dodají na sofistikovanosti.

Lidská individualita
Barva je osobitou záležitostí. Stejně tak jako vaši zaměstnanci, děti, manželé, manželky, přátelé i vaši zaměstnanci, je každý individualitou… Raději proto nepočítejte s tím, že se zavděčíte všem.