Bankovní pobočky budou jako kavárny, říká architektka Erika Bohatá

Vytvořila dispoziční a designový koncept kancelářských prostor ČSOB pro firemní bankéře a stojí také za celým konceptem a designem Hello bank! Zeptali jsme se architektky Eriky Bohaté jak vidí budoucnost bankovnictví z hlediska poboček. 

Jak vnímáte bankovnictví v Česku, jaké trendy podle vás můžeme v příštích letech očekávat?

I bankovní prostředí musí reflektovat, že typický klient dnes většinu záležitostí vyřídí online. Pobočky dnes pro banky nenavrhujeme jako jednoúčelové prostory – banky musí řešit to, jak pobočky využít opravdu efektivně. Například pro Hello bank, jsme prostor navrhovali tak, aby sloužil bankovním službám i různým akcím. Navrhovali jsme tedy prostor, který je potřeba flexibilně měnit – kdykoliv během dne či roku. V tomhle směru, kdy banky slouží i k neformálním setkáváním s klienty, půjdou určitě i ostatní banky. Díky tomu se pobočky budou více podobat útulným kavárnám nebo hotelovým lobby včetně navazujících služeb. Banky se budou chtít snažit zasáhnout co nejvíce segmentů, proto budou integrovat moderní technologie pro mladší ročníky nebo ještě více myslet na rodiče a především klientky – ženy. Dětské koutky budou tedy také standardem.

Nemáte pocit, že mnohé tradiční banky „zamrzly“ ve 20. století a že mnoha zákazníkům to vlastně vyhovuje...

Naopak, banky procházejí transformací a hledají třeba cesty jak absorbovat know-how fintechových startupů. Pro jednu z bank ve střední Evropě jsme v jejím ústředí navrhovali zázemí pro startupy, které zahrnovalo i coworkingový prostor nebo zážitkovou místnost s nejnovějšími technologiemi. V Belgii BNP Paribas, mateřská skupina, do které patří i Hello bank, spustila coworking a akcelerátor pro startupy Co.Station. Co se týče českého trhu, nejen z pozice interiérových designérů vnímám jako zlomový bod příchod Air Bank. Všichni konkurenti po příchodu menších bank začali měnit své pobočky tak, aby byly pro klienta přívětivější a otevřenější.

V současné době stále vidíme růst pobočkové sítě, je tento trend do budoucna udržitelný?

Není. Už dnes vidíme, že se pobočková síť zeštíhluje, což je logické vzhledem k tomu, že její šíře přestává být konkurenční výhodou – právě z toho důvodu, že klienti řeší většinu věcí online. Pobočky budou mít každopádně různorodější funkce než dnes: od menších filiálek, kde bude třeba jen jeden pracovník a terminál se spojením s různými specializovanými bankéři na dálku, až po vlajkové pobočky, které toho nabídnou mnohem více než jen bankovní služby. První vlaštovkou v tomto směru byla ČSOB Inspirace.

Celý rozhovor najdete na E15.cz

Autor: Aleš Pospíšil

Zaujal vás tento článok? Zdieľajte ho.