Pracovní prostředí v roce 2025: maximální flexibilita a technologie

Pracovní trh, způsob práce a také pracovní prostředí v budoucnu výrazně zformuje chytrý software a mileniálové. V roce 2025 bude tato generace zaměstnanců tvořit dle celosvětového výzkumu společnosti Ernst & Young až 75 % pracovní síly. Zároveň vzroste jejich vliv díky většímu podílu obsazování vedoucích funkcí. Potřeba vyváženého pracovního a osobního života i chuť po větší nezávislosti s sebou přinesou nároky také na práci na dálku.

Sofistikovaný software zastoupí některé rutinní a běžné denní činnosti jako je vyřízení e-mailů nebo zpracování účetní agendy. Moderní technologie budou nedílnou součástí celého kancelářského prostředí, a to včetně vzdálené interakce s kolegy pracujícími mimo kancelář. Zaměstnanci získají více času na přemýšlení nad projekty a pro takovou práci budou vyžadovat i jiné než klasické firemní prostředí.

Moderní pracovní zázemí společnosti WeWork v Šanghaji. Design a vybavení interiéru pozitivně ovlivňuje výkonnost pracovníků.

Coworking na vzestupu

Jaký to bude mít vliv na podobu pracoviště? Pevná kancelářská místa už nyní nahrazují coworkingové prostory a neformální i formální meeting pointy. Vliv tohoto trendu bude v příštích letech ještě sílit. Kolegové a obchodní partneři se zde budou setkávat, rozvíjet své nápady a vytvářet přímé společenské kontakty, predikuje společnost Deloitte již pro tento rok a ukazuje tím trendy i pro další období.

„Kancelářské prostředí se plně přizpůsobí nárokům a životnímu stylu zaměstnanců. Ti si sami zvolí, jak pracovní den stráví – zda prací z domova, ve sdíleném hubu ve firmě, v privátním boxu či na ergonomickém pracovním místě. Tento nastupující trend zaznamenáváme v požadavcích zájemců o architekturu kanceláří i variabilitu vybavení již dnes. Výrobci nábytku zároveň upravují své výrobní programy pro nadcházející trendy, orientují se na celkovou ergonomii i variabilitu pracovních míst a navrhují sofistikovaná nábytková řešení do sdílených prostor,“ shrnuje situaci Petr Bořuta, marketingový specialista firmy CAPEXUS, jež poskytuje nájemcům kanceláří kompletní design & build služby.
Petr Bořuta, marketingový specialista firmy CAPEXUS
Jedna z místností společnosti Hello bank!. Prostor určený ke stravování a vzájemnému setkávání pracovníků.

Pracovní prostředí  mileniálů

Obavu o pracovní morálku dnes částečně dehonestované generace mileniálů zároveň vyvrací studie agentury GfK. Podle ní jsou zaměstnanci v této věkové skupině, kterou demografové vytýčili datem narození od roku 1981, spíše workoholici.

Ukázka velkého množství zeleně v otevřené kanceláři.

Dle průzkumu

Aktivně se zajímají o chod firmy i zpětnou vazbu nadřízených, roli hraje i potřeba být důležitou součástí týmu.Průzkum ukázal, že tuto potřebu vnímají intenzivněji než starší generace zaměstnanců označovaná písmenem X. Možná právě proto bude pracovní prostředí mnohem více důležité než doposud.

Moderní  a veselý design zasedacích místností ve společnosti Seznam.cz

Nový koncept v praxi

Budoucí trendy ve vybavení kanceláří a celkové změně pracovního prostředí již reprezentuje několik projektů, které s novým konceptem viditelně uspěly. Například v pražských kancelářích Microsoft v podstatě zmizela pracovní místa přidělená konkrétním zaměstnancům, výrazně přibylo coworkingových prostor, uzavřených boxů a designově nápaditých zasedaček.

Nadčasová kultura firemního prostředí Hello bank! Hravost v podobě houpačky.

Sdílená pracovní místa

Klasická pracovní místa nyní slouží pro všechny zaměstnance, kteří mají možnost si vybrat jakýkoliv vhodný stůl pro soustředěnou práci, nastavit si výšku pracovního stolu nebo jít rovnou pracovat domů. Částečná nebo úplná aplikace tohoto konceptu je dnes již standardem prakticky ve všech nových kancelářích. Zajímavostí nového konceptu je i firemní dětský koutek sousedící s pracovnou pro zaměstnané rodiče.

Díky této změně roste efektivita i výkonnost pracovníků a týmová spolupráce mezi kolegy. Celková změna navíc firmám šetří i metry čtvereční oproti standardnímu kancelářskému modelu. Jak říká Karel Konečný, partner ve firmě CAPEXUS, v červnovém číslu magazín E15 Premium, zaměřeném na interiéry: 
Ve firmě sice pracuje sto lidí, ale když analyzujete jejich provoz, tak zjistíte, že trvale jich je v kancelářích přítomno maximálně šedesát, zbytek přijede jen občas. A to samozřejmě promítá do designu kanceláří.
Karel Konečný, partner ve společnosti CAPEXUS
Netradičně pojatý interiér klientského centra společnosti Hello bank! Transparentnost vůči klientům se odráží v interiéru, kde lze nahlédnout na zaměstnance front officu při práci.

Showroomy i klientská centra

Jasné je, že se nová kultura firemního prostředí neodrazí jen v kancelářských prostorách, ale přenese se i do showroomů, klientských center a dalších front office provozů.

„Například pro Hello Bank, jsme koncept, který zcela mění současné pojetí klientského centra, již navrhli. Jejich vlajková pobočka slouží nejen interakci se zákazníky, ve večerních hodinách klientský prostor slouží jako atraktivní místo pro kulturní akce, workshopy a přednášky,“ doplňuje nadcházející trendy Petr Bořuta z firmy CAPEXUS.
Petr Bořuta

Bez technologií a smart aplikací ani ránu

Již dnes jsou na trhu dostupná řešení, díky kterým si zaměstnanec najde v kancelářích volné místo nebo zjistí, kde jsou zrovna jeho kolegové, nebo aplikace, díky, kterým zjistí nabídku podniků v okolí a přímo si objedná například oběd, zarezervuje sdílené kolo a podobně. Prezentace přední poradenské společnosti JLL, predikující vývoj kancelářského prostředí pro rok 2030, jde ještě mnohem dále:  virtuální podepsání dokumentů, virtuální klávesnice, hovor s kolegyní přímo v brýlích nebo umělá inteligence, která vyřizuje běžnou agendu.

Vývoj jde velmi rychle dopředu, mnoho z toho, co před rokem a půl předvídala společnost JLL, je již dostupné, je ale otázkou, v jaké míře se technologie adaptují do běžného provozu a která nových řešení se stanou skutečným standardem.


Autor: Jiří Baloun

Fotografie:
WeWork Šanghaj – fotografie použity se souhlasem Linehouse; autoři Jonathan Leijonhufvud a Dirk Weiblen
SelgasCano & Second Home –  fotografie použity se souhlasem SelgasCano, autor Iwan Baan
Hello bank! by Cetelem – Jan Branč
Seznam.cz – Petr Andrlík
SPORTISIMO – Jakub Pelnář

 

 

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.