Trendy nastolují architekti a designéři, trh ale může růst znásobit

Nejlevnější dřevotřískový nábytek je typickým obrazem českých kanceláří, přestože osvícených investorů najímajících si architekta je stále více. Směr, kdy se více preferuje cena nad designem, užitkem a kvalitou však paradoxně potvrzuje, že klienti využívají jen nejsnadnějších a nejdostupnějších možností, které pocházejí od profesionálů.

Designová soft seatingová souprava v pestrých barvách udává letošní moderní trend.

Vývoj trendů

Trh má nezpochybnitelnou výsadu: může posílit úspěšnost již jednou nastoleného trendu. To se projevuje především v oblasti interiérového designu, který i přes svou komplexnost není tak svébytnou doménou jako například architektova práce v podobě návrhu celého rodinného domu, neřkuli občanské nebo průmyslové stavby.

Barevná odpočinková místnost ve skandinávském stylu určena pro meeting schůzky. Díky prosvětlené místnosti více vyniká minimalismus kandinávského stylu.

Jak se začínající směr stane středním proudem

Dobrým příkladem takového potvrzení trendu může být fenomén skandinávského minimalismu se svým důrazem na užití světlých přírodních materiálů.  Ten se ze zemí západní Evropy plynule rozšířil k nám.

Jako první se začal projevovat právě u těch staveb a interiérů, které pocházely z pera architekta či designéra; nejviditelnějšími příklady byly kavárny a restaurace. V bytech a domech Čechů se tento směr však výrazně prosadil až s velmi dostupnou nabídkou známého švédského výrobce a prodejce nábytku.

Relaxační zóna se soft seatingovými sedačkami oddělená od open space prostoru.

Kdo určuje trendy?

Právě proto se nalezení odpovědi na otázku, zda určují trendy architekti či trh může zdát na první pohled podobně nesnadné jako u otázky, zda byla dřív slepice nebo vejce. Je to ale klam. Trend jednoznačně pochází od profesionálů, klienti můžou jejich nápady už jen vyzdvihnout.

Světle barevná relaxační zóna s kuchyňkou s barovým pultem a židlemi. Hned vedle se nachází pódium, na kterém jsou fatboye.

Kreativní pracovní prostředí

Podobný vývoj v rozšíření můžeme ostatně sledovat s vzývanými i zatracovanými popisovacími tabulemi, paletami a vertikálními zahradami. Ty se během posledních tří let rozšířily do té míry, že se jich spousta designérů a architektů – ve snaze přijít s něčím neokoukaným – raději dobrovolně vzdá.

Open space kancelář s moderním interiérem laděným do přírodních barev. Doplňky v podobě váz na stole dodávají kanceláři neobvyklý design.

Architekt či designér musí předejít konfliktu

Nezřídka ostatně investor a architekt či designér vstupují do konfliktu, což se projevuje především v takové situaci, kdy klient trvá na detailech, které jsou pro něj důležité, z pohledu architekta však malicherné nebo narušující celkový ráz návrhu. Často jde o prvky, které zadavatel viděl v časopise nebo na vlastní oči a za každou cenu je chce přivést do své investice.

Cílem architekta či designéra jako profesionála tak musí být plné osvojení techniky získání důvěry a vybudování vztahu, z opačné strany pak velkorysý nadhled. Klíčovou roli v tomto ohledu mohou sehrát mainstreamová média, a to důrazem na odbornost.

Zaujal vás tento článek? Sdílejte jej.